KONTROLLERAS. Polisen i Stockholm kommer att börja kontrollera elsparkcykelförare från och med nästa vecka. Foto: Mostphotos

Nu ska polisen punktmarkera elsparkcyklarna

Trafikpolisen i Stockholm ska utöka sina insatser för att kontrollera elsparkcykelåkare på innerstadens gator. Från och med nästa vecka börjar de utökade kontrollerna, som de hoppas ska förbättra trafiksäkerheten och minska olyckorna.

  • Publicerad 19:42, 29 aug 2019

Antalet elsparkcyklar i Stockholm har vuxit kraftigt i antal. Och i takt med det även olyckorna.

Det är något som har fått trafikpolisen i Stockholm att reagera kraftigt och nu resulterat i att skärpta kontroller av elsparkcykelåkare ska införas under hösten, något som Mitti var först med att berätta.

– Om man jämför med förra året så har användningen av elsparkcyklar ökat lavinartat. Det gick från några hundra till flera tusen på ett år. Tyvärr steg också olycksbilden, säger Johan Sundström, chef för trafikpolisen i Stockholm.

Elscooterförare inblandad i trafikolycka

”Hjälmanvänding skrämmande låg”

Från och med nästa vecka ska trafikpolisen börja kontrollera elsparkcykelåkare i Stockholms centrala delar. Fokus kommer till en början att ligga på trafiktäta huvudstråk som Strandvägen och Norr Mälarstrand.

Planen är sedan att fortsätta åtminstone till oktober eller så länge säsongen tillåter.

Johan Sundström uppskattar att antalet olyckor relaterade till elsparkcyklar i Stockholm har tiodubblats det senaste året. Från ett 50-tal till i dag omkring 500.

– Tyvärr är hjälmanvändningen skrämmande låg bland elsparkcyklister. Och helt obefintligt bland dem som hyr. Ett vanligt fenomen är också att man paråker. Så det har skett en väldigt stor ökning av personskador. Vi som jobbar med trafiksäkerhet har därför sett att det här är något vi måste börja arbeta med på allvar, säger Johan Sundström.

Stockholms nya hårda krav på elscootrarna

”Har ökat lavinartat”

Den utökade bevakningen av elsparkcyklister ska ingå i det ordinarie trafiksäkerhetsarbetet, det handlar alltså inte om någon särskild kommendering.

– Vi kommer även att kontrollera andra vanliga cyklister så klart, de är fortfarande aktuella vad gäller rödljuskörningar med mera. Men eftersom vi jobbar med alla typer av trafiksäkerhetsövervakning ser vi att det finns en särskild olycksrisk kopplad till elsparkcyklar och att den har ökat lavinartat, säger Johan Sundström.

Han är övertygad om att elsparkcyklarna är här för att stanna. Men han efterlyser tydligare regler och bättre information från i första hand elsparkcykelbolagen.

– Jag tror det är svårt att stoppa och förbjuda dem helt. Jag tror också att det finns en stark politisk vilja att de ska finnas kvar som ett alternativ till att åka kollektivt. Däremot finns det ett stort behov av att framföra regler på ett tydligt sätt och att man som trafikant håller sig till dem, säger han.

Det är i första hand rena trafikförseelser, som exempelvis rödljuskörning och brott mot väjningsplikt, som ska kontrolleras nu under hösten. Men även fordonsinspektioner kommer att ske om det finns anledning att misstänka att elsparkcykeln överstiger hastighets- och kapacitetkravet på 20 kilometer i timmen och en effekt på högst 250 watt.

Här öppnar Stockholm p-platser för elscootrar

Kommer det göras någon skillnad på turister?

– Det är alltid lite knepigt när man ska rapportera utländska medborgare för trafikbrott. Jag tänker primärt att det handlar om att stoppa dem som far runt med två eller tre stycken på en elsparkcykel, kör mot rött eller bryter mot väjningsplikt, säger han.

– I de fall vi tror att de är manipulerade och går snabbare än 20 kilometer i timmen kommer vi även att kontrollera det. Men det rör med största sannolikhet främst alla som kör privat, säger Johan Sundström.

Man på elsparkcykel påkörd

Transportstyrelsen vill förbjuda elscootrar