BILFRITT. Klimat- och miljöborgarrådet Katarina Luhr vill få flera att samåka. Foto: Mostphotos/Stockholms stad

Nu vill staden få stockholmarna att ställa bilen

Stockholms stad vill få så många som möjligt att klara sig utan egen bil i vardagen. Därför rullas nu en kampanj ut med information, inspiration och även möjlighet till hjälp för de som vill pröva leva bilfritt.

  • Publicerad 08:00, 26 aug 2019

I veckan startar Stockholms stad kampanjen ”Utan Egen Bil”. Med den hoppas staden kunna inspirera de stockholmare som vill att pröva leva en bilfri vardag.

– Det handlar om att få stockholmare att testa leva utan egen bil på olika sätt. Därför vill vi försöka uppmuntra och underlätta för alla som har funderat på att göra det, säger klimat- och miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP).

Bakom kampanjen, som är tänkt att pågå i två veckor, står miljöförvaltningen i Stockholm.

Fokus kommer främst ligga på att sprida information om alternativa färdsätt, bilpooler och samåkningstjänster som en ”hjälp till självhjälp” för att få ihop vardagen som billös.

"Sätta igång lite tankar"

Men det kommer också riktas information till bostadsrättsföreningar som är intresserade av att fixa till cykelrum, hyra ut parkeringsplatser till bilpoolsföretag eller ordna en cykelpool.

– Kampanjen kommer gå på stan främst för att sätta igång lite tankar. Sedan lanserar vi en webbplats med olika mobilitetslösningar och listningar av företag, vad de skulle kosta och hur man rent praktiskt kan gå till väga, säger Katarina Luhr.

Enligt Katarina Luhr kommer även två bostadsrättsföreningar få möjlighet att pröva att ha lånecyklar.

"Finns en vilja"

– Vi ser att det finns en vilja att göra sig av med bilen, men många vet inte hur det funkar. Tanken är därför att alla som funderar på om de klarar sig utan bil ska kunna testa om det går, säger hon.

Men det finns också en miljöaspekt med i bilden.

– Grunden är att vi gör det här för att det blir trängre och trängre på Stockholms gator. Bilen kommer fortfarande att ha en roll i stan, så för att minska trängseln ser vi ett behov av att fler delar bilar.

– Men när vi jobbar med klimatfrågan ser vi också att utsläppen från trafiken inte minskar. Så det är både för klimat och miljö, samt för att minska trängseln, säger Katarina Luhr.