PÅ GÅNG. Lime är beredda att ta upp scooter-kampen med Voi i Stockholm. Foto: Stockholmdirekt/Per Brandt

Ny el-scooterjätte etablerar sig i Stockholm

En amerikansk el-scooterjätte, stöttad av bland annat Uber, är redo att ta upp uthyrningskampen på stadens gator och cykelbanor.

  • Publicerad 07:00, 16 nov 2018

De nya hyrbara el-scootrarna från Voi har sedan intåget synts till allt mer på gator, trottoarer och cykelbanor. Snart kan de få sällskap av en amerikansk uthyrningsjätte.

Lime heter bolaget och finns i 70 städer, framförallt i USA, men också i flera europeiska länder och Nya Zeeland. De är nu i startgroparna för att lansera i Stockholm.

Lime backas bland annat av Uber och i annonser på Facebook söker de så kallade "juicers", som ska hämta, ladda och ställa ut deras planerade fordon i Stockholm.

Nya hyr-elscootrar ska ta över stan

Exakt när de kommer lansera i Stockholm är oklart, de för just nu en dialog med staden kring tillstånd, uppger bolaget för StockholmDirekt.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Förutom el-scootrar har Lime bland annat även vanliga hojar och el-cyklar, i flera olika varianter och med olika växlar, i sitt stall. Men om bolaget planerar att rulla ut även dessa är i dagsläget oklart, bolaget har inte kommenterat detta.

Johan Sundman, projektledare på trafikkontoret, bekräftar att staden bland annat träffat representanter för Lime i arbetet med att utreda de nya hyrsystemen för cyklar och scootrar i staden, men de diskuterade inte fordonstyp.

Det här gäller för el-scootrarna i Stockholm

Som StockholmDirekt tidigare skrivit jobbar staden nu hårt med att undersöka om det behövs tillstånd eller inte för dessa nya hyrsystem. I dagsläget är det en "gråzon", enligt Johan Sundman. Han hoppas att utredningen är klar så snart som möjligt så att staden sedan kan gå vidare med att bestämma hur de vill göra med en eventuell reglering.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

För det kan snart vara ett problem för staden. I dagsläget finns 10-15 aktörer som är mer eller mindre redo att ge sig ut på Stockholms gator enligt Johan Sundman. Och med alla möjliga typer av fordon, framförallt el-drivna.

– Det är alla möjliga varianter av eldrivna fordon som folk vill ha ut, alltifrån scootrar till mopeder och mopedbilar, säger han.

Påverkar det stadens inställning att det främst verkar vara el-fordon?

– Inte ur stadens perspektiv. Vårt ansvar är belamringen, när fordonen är parkerade. Regelverket för olika fordon bestäms av transportstyrelsen och det är polisens uppgift att se till att de reglerna följs.

Emils jobb: Jaga el-scootrar

Vad gäller för uppställning av cyklar och scootrar?

En cykel får stå parkerad i 24 timmar i Stockholm. 

Efter den tiden eller om den står hindrande eller trafikfarligt har staden rätt att flytta den, enligt Johan Sundman.

Det är samma regler som gäller oavsett fordonstyp. 

I dag är det en "gråzon" om företagen behöver stadens tillstånd för att ställa ut fordonen, enligt trafikkontoret som nu undersöker de juridiska aspekterna kring systemen.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.