Pepp. Pedagogerna i Vallentuna får ta del av all den senaste forskningen och bidrar samtidigt själva till forskningen – mycket positivt, enligt förskolläraren Louise Wenngren på Brottby förskola. Foto: Jannie Flodman, Privat

Ny forskning gör förskollärare stoltare

Vallentuna kommun är del av ett nytt forskningsprojekt inom förskolan. Det går ut på att målinrikta undervisningen inom förskolan, och nu efter 1,5 år kan man redan se mätbara förändringar hos personalen.

  • Publicerad 12:00, 10 feb 2020

Vad ska de göra? Varför då? Och hur gick det? Det är frågor som förskollärarna ska kunna svara på när de planerar sin verksamhet, efter ett forskningsprojekt som Vallentuna kommun är del av just nu.

– Det är jätteroligt, för det finns inte så mycket forskning på undervisning i förskolan, säger kommunens skolchef Jeanette Magnusson. 

Meningen är att tydliggöra och teoretisera all undervisning som faktiskt sker i förskolan, för att höja kvaliteten på den. Louise Wenngren är förskollärare på Brottby förskola, och är mycket positiv till projektet. 

– På varje seminarium får vi en teoretisk ingång. Sist hade vi poststrukturellt perspektiv, vilket handlar om att följa barnens intressen och planera efter det, säger hon. Vi får ett gemensamt språk, säger hon. 

Egentligen inget nytt

Men undervisning? Är det dags att sätta blöjbarnen i skolbänken och lösa matte på rutiga papper? Nej, självklart inte. Det är bara ett annat ord för det man har gjort i förskolan i alla tider. Att lära barnen klockan och skillnaden mellan fyrkant och cirkel är en annan typ av matte. 

– Det är mer att vi får ett strukturerat sätt att jobba: Alla som går programmet, vi tar med oss det hem till våra arbetslag. Vi får ett gemensamt språk och pratar om samma saker. Man gör det på ett smartare och bättre sätt, men det är inget nytt, säger Louise Wenngren. 

Mätbara resultat

Vallentuna kommun är en av åtta skolhuvudmän i landet som deltar. Projektet löper över tre år och just nu pågår halvtidsavstämningen. Skolchefen Jeanette Magnusson kan redan se tydliga resultat av forskningsprojektet. 

– Vi ser en ökad yrkesstolthet och en ökat samsyn kring vårt uppdrag kopplat till läroplanen. Det är det vi pratar om mest. Vi pratar undervisning på ett annat sätt än vad vi gjort tidigare och det är fler förskollärare som söker sig till kommunen. 

Det är en bild som även förskolläraren Louise Wenngren kan hålla med om. 

– Ja, vi får ett gemensamt språk och vi tänker mer målinriktat. Vi kan lägga mer fokus på kvaliteten och då tror jag att man automatiskt blir mer stolt över sitt arbete, även om jag ju alltid är det förstås.