KAMPANJ. Flera aktörer på Djurgården erbjuder rabatterade entrépriser. Foto: Mostphotos

Ny kampanj ska locka stockholmare till krisande museer

Aktörerna på turistmagneten krisar. Nu hoppas ett gäng aktörer locka stockholmarna till ön med en ny kampanj.

  • Publicerad 10:09, 10 sep 2020

Coronapandemin har slagit undan fötterna på turistnäringen och på Djurgården har flera tunga aktörer som Skansen, som varit öppet, och även Gröna Lund, som inte har fått öppna för säsongen, flaggat för att de ekonomiska konsekvenserna är stora. Enligt Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens intressenter, som samlar aktörerna på ön, är situationen pressad för många av deras medlemmar.

Idag startar ny gratisfärja till Djurgården

– Det har varit en väldigt tuff tid. Alla vet att besöksnäringen i storstäderna har drabbats hårt men även kulturen och vi har allt här på Djurgården. Vi behöver ju en bra sommar för att överleva vintern så det är en svår situation som alla aktörer befinner sig i, det är inget att hymla om, säger hon.

Därför har nu 11 aktörer slagit sina påsar ihop i en ny kampanj de hoppas ska locka fler besökare till ön. Under 25 dagar får den som besöker en av dessa ställen 25 procent rabatt på entrén hos de andra. På de som har gratis entré väntar ”andra förmåner”.

Kungens män: Ge oss några millar så bygger vi bron

– Tuffa tider leder till kreativa lösningar och det är första gången vi gör något liknande. Vi vill erbjuda Stockholmarna kultur i massor. Det känns spännande och vi vill verkligen välkomna alla Stockholm och hoppas att man ska kunna uppleva eller upptäcka något nytt, säger Camilla Zedendahl.

Medverkande

Totalt är det 11 aktörer som är med i samarbetet: ABBA the Museum, Etnografiska, Junibacken, Nordiska museet, Sjöhistoriska, Snus- & Tändsticksmuseet, Spritmuseum, Tekniska, Thielska Galleriet, Vasamuseet och The Viking Museum.

Erbjudandet gäller mellan 10 september och 5 oktober 2020 hos de medverkade attraktionerna.