Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) vill diskutera möjligheterna att öppna den oanvända stationen i Kymlinge och bebygga området. Foto: Patrik Ekström

Ny plan på att bebygga Kymlinge

Moderaterna i Stockholms läns landsting vill öppna spökstationen och bebygga norra Kymlinge. Socialdemokraterna i Sundbyberg är med på tåget. – Vi skulle kunna ha en tunnelbanestation mitt i ett naturområde. Det är bara att sätta på sig skidorna och åka, säger kommunalrådet Jonas Nygren (S).

  • Publicerad 07:00, 6 mar 2015

Politikerna i Stockholms läns landsting diskuterar just nu planer för hur tunnelbanan kan byggas ut.

Det bakomliggande syftet är att kunna skapa nya bostadsområden.

Ett av förslagen som nu nämns av den moderatledda majoriteten i landstinget är möjligheten att öppna den oanvända stationen i Kymlinge.

Stationen byggdes på 70-talet , men togs aldrig i bruk.

– Jag är inte främmande för bostäder och arbetsplatser i området. Men jag äger inte frågan, utan det gör Sundbybergs kommun. Jag vill bara få igång diskussionen, säger landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).


Frågan är dock känslig eftersom Kymlinge är Sundbybergs största grönområde – och det vet Kristoffer Tamsons som tidigare varit kommunalråd i Sundbyberg.

– Det är en känslig fråga och man måste få tid att diskutera. Det här är någonting som ligger ganska långt i framtiden, kanske 2020 eller 2025.

Vad tyckte du när du var politiker i Sundbyberg?

– Personligen så kände jag en viss frustration av att man la en död hand över en så stor del av kommunen.

Du är inte rädd för att förstöra grönområdet?

– Jag tänker mig att man bygger mot vägen i bullerskadade områden som inte utnyttjas så mycket i dag.


Det är enligt Kristoffer Tamsons inte möjligt att öppna stationen utan att exploatera.

– Tunnelbanan är ingen fri nyttighet. För att vi ska kunna öppna stationen så behöver vi veta att det blir bostäder, kontorsplatser och att det finns en kommunal medfinansiering.

 Även lokalt är Moderaterna öppna för att titta på frågan om att exploatera Kymlinge.

– Vi är öppna för diskussioner, men det är viktigt att det sker med en stor respekt för grönområdet, säger oppositionsrådet Mikael T Eriksson.

 

Socialdemokraterna i Sundbyberg välkomnar Moderaternas initiativ.

– Vi är för att utreda möjligheterna att bebygga norra Kymnlinge. Det har vi varit sedan tunnelbanan byggdes. Det är ett enormt slöseri att ha en tunnelbanestation i ett sådant centralt läge som inte används, säger kommunalrådet Jonas Nygren.

Idéen att ta stationen i bruk och bebygga norra Sundbyberg har diskuterats mer än en gång genom åren.

I slutändan har kommunen dock alltid sagt nej.

Motståndet har helt enkelt alltid varit för starkt.

– Man är rädd för att grönområdet runt omkring ska påverkas, säger Jonas Nygrens.


Kommunen har till och med tagit bort Kymlinge från de områden i Sundbyberg som på sikt kan exploateras från sin översiktsplan.

– Socialdemokraterna öppnade för att titta på vad vi kan göra med Kymlinge tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet 2010. Men det fanns inte politiskt stöd. Efter det släppte vi frågan. Men det är nog dags att börja diskutera igen. Vi måste våga prata om det här, säger Jonas Nygren.

Den avgörande frågan är hur mycket som måste byggas för att landstinget ska vilja öppna tunnelbanestationen.

– Korsningen E4 och Kymlingelänken är en av Europas största trafikplatser. Längs med vägen skulle man kunna exploatera, till exempel bygga kontorshus som fungerar som vägg mot bullret, säger Jonas Nygren.


Han har en vision om en miljöanpassad trästad där boende använder kollektivtrafik istället för egna bilar.

– Vi vill värna om naturen och är beredda att utöka naturreservatet, säger Jonas Nygren.

 


“Ett sällsynt dåligt förslag”

Centerpartiet i Sundbyberg är starkt kritiskt till förslaget att bebygga norra Kymlinge.

– Det är ett sällsynt dåligt förslag. Kymlinge är vårt enda stora grönområde, säger kommunalrådet Stefan Bergström (C).

 

Socialdemokraterna och Moderaterna vill diskutera möjligheterna att bebygga norra Kymlinge.

Men Centerpartiet sågar förslaget.

– Vi behöver närheten till grönområden och Kymlinge är välanvänt, säger Stefan Bergström.

Eventuellt kan han tänka sig att utreda möjligheterna att öppna Kymlinge tunnelbanestation.

– Det finns ingen sanning i att man måste bygga för att öppna stationen. Det bestämmer landstinget och det handlar om prioriteringar, säger han.


Han ser inte att Kymlinge bebyggs så länge Centerpartiet sitter vid makten.

– Centerpartiet har varit en garant för ett grönt Kymlinge i 40-50 år. Att Kymlinge ska förbli orört var också en del av överenskommelsen mellan de fyra nu styrande partierna. Så jag ser inte att det händer någonting där under den här mandatperioden.

Även Naturskyddsföreningen i Solna-Sundbyberg är kritisk till planerna på att bebygga grönområdet.

– Man behöver inte bygga bara för att det finns en tunnelbanestation, säger ordförande Florian Reitmann.


Han menar att de naturområden som finns kvar i Sundbyberg är viktiga både för naturen och människan.

– Det är ett otroligt uppskattat friluftsområde. Och vi har ett behov av att röra oss i naturen, säger Florian Reitmann.

Fakta:

Mer om Kymlinge

Kymlinge är en ej färdigbyggd station i Stockholms tunnelbana inom Sundbybergs kommun. Den ligger mellan Hallonbergen och Kista på Blå linjens Akallagren. När norra Järvabanan byggdes i slutet av 1970-talet fanns det planer på att bygga en stadsdel söder om Kista. Stadsdelen skulle huvudsakligen vara avsedd för statliga verk och myndigheter, som skulle flytta ut från Stockholms innerstad. Senare beslutades att vissa centrala statliga myndigheter skulle utlokaliseras till andra orter i Sverige och projektet fick förfalla. Projekteringen av stationen var redan påbörjad och för att försäkra sig inför ytterligare förändringar i framtiden byggdes den i råkonstruktion, det vill säga utan biljetthallar, rulltrappor, hissar och annan utrustning.

Källa: Wikipedia

 

Mer om Silverpilen

Flera vandringssägner har genom åren florerat om att den ej i bruk tagna tunnelbanestationen Kymlinge, längs den blå linjen, är en så kallad spökstation, där enbart de döda kliver av. Den mest kända är sägnen om Silverpilen, ett silverfärgat tåg som enbart har döda passagerare som kliver av i Kymlinge. Dessa passagerare ska ha dött på olika sätt i tunnelbanan. Om däremot en levande kliver på Silverpilen, kommer denne aldrig tillbaka.

Källa: Wikipedia

Mer om Grönlingen

Igelbäckens naturreservat inrättades av kommunfullmäktige i Sundbyberg 2004 för att bevara området för natur- och kulturupplevelser, friluftsliv, rekreation och social samvaro. I Igelbäcken lever flera skyddsvärda arter.  Mest känd är den sällsynta fisken grönlingen, som i Igelbäcken har sin nordligaste kända förekomst i Sverige. Vid utloppet i Edsviken lever ännu en sällsynt fisk, nissöga, som också omfattas av EU:s habitatdirektiv.  I bäcken finns även sällsynta ryggradslösa djur som olika arter av sländor och snäckor.

Källa: Sundbybergs kommun

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.

Nya styret får stöd av V

Nyheter "Valteknisk samverkan" i nämnderna Efter nästan två månaders förhandlingar står det klart: Sundbybergs får ett nytt styre. Under de kommande fyra åren ska en koalition med S, L och C leda kommunen.torsdag 15/11 19:24

Så mycket har SL-kortet höjts sedan 1971

Nyheter ✓Hela listan ✓Experterna: Fortfarande billigt ✓"Då skulle det kostat 3 000 kronor" Nu står det klart att SL:s månadskort höjs med 30 spänn till 890 kronor vid årsskiftet. StockholmDirekt har talat med två forskare som förklarar varför de tycker det är rimligt.torsdag 15/11 7:00