TRÄNGSEL. En anledning till att många väljer bort tunnelbanan är att det anses vara för trångt, visar en ny studie. Foto: Andreas Enbuske

Ny studie: Det är för trångt i tunnelbanan

En stor studie har gjorts på stockholmarnas resvanor med kollektivtrafik. Det framgår tydligt att trängsel i tunnelbanan anses vara ett stort problem.

  • Publicerad 19:00, 31 mar 2019

Studien "The Future of Transportation: Mobility in the Age of the Megacity” är gjord av Visa och Stanford University. 19 000 pendlare från 19 länder har deltagit. Och utifrån svaren från de stockholmare som varit med står det klart att trängseln anses vara stort problem i tunnelbanan.

36 procent av de som deltagit i studien berättar att de väljer bort att åka med tunnelbana på grund av trängsel.

SL: Så ska trängseln minska på tunnelbanan

Vidare anser att drygt hälften av stockholmarna att enkelhet är viktigt när det kommer till att välja transport.

–  Betalningar är en betydande del av all form av resande och i takt med att Stockholm växer så krävs också lösningar som är anpassade därefter. Det ska vara säkert, snabbt och enkelt att betala på bussen, säger Christina Lind, Country Manager på Visa, i ett pressmeddelande.

Just nu testar SL att "blippa" mobilerna på ett antal utvalda stationer.

Idag kan du öppna SL:s spärrar med mobilen

I juni 2018 klubbade Trafiknämnden i Region Stockholm (tidigare landstinget) också möjligheten till att betala för sin resa genom att blippa med ett kontaktlöst betalkort i spärrar och ombord på bussar. Planen vara att detta skulle tas i bruk i år, men nu blir det med största sannolikhet framflyttat till under nästa år.

SL: Så funkar det att blippa med bankkortet

Studien visar att just nya metoder, som till exempel ansiktsigenkänning, anses vara något positivt bland de flesta som åker kollektivt. Drygt hälften av de som deltagit i studien är beredda att testa ansiktsigenkänning för att betala i kollektivtrafiken.

– Små förändringar som kontaktlös betalning och ansiktsigenkänning kommer göra stor skillnad, säger Christina Lind.