Ny tågtunnel byggs under Hökarängen

Undrar du varför det har borrats och låtit på flera platser i Hökarängen senaste tiden? Det är förberedelser för en ny tågtunnel som ska dras under området.

  • Publicerad 07:06, 1 feb 2018

Hagsätralinjen görs om några år om till blå linje som kör direkt till t-centralen via Gullmarsplan med koppling till nya Nackagrenen. Det innebär också att fler tåg och fler vagnar behöver underhållas och parkeras i Söderort i framtiden. Därför byggs den befintliga depån för tunnelbanetåg i Högdalen ut och moderniseras.     

Ny tunnel under Hökarängen

15 nya uppställningsplatser för tåg ska byggas, varav elva platser hamnar cirka 20 meter under jord och fyra platser vid dagens depå. Planering pågår för att skapa ytterligare sex till åtta uppställningsplatser, men var det blir är inte klart. Till det kommer en till två nya verkstadsplatser för tågunderhåll vid dagens depå – även tvätt- och klottersaneringshallarna kommer att byggas om så att de klarar längre tåg.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– De nya C30-tågen som kommer att beställas framöver är 70 meter långa och då behövs större hallar, säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanebygget, som drivs av Stockholms läns landsting.

Det som också byggs är en 2,5 kilometer lång tunnel som placeras under Hökarängen, även den på 20 meters djup. Den ska leda tunnelbanetåg mellan Farstalinjen och depån i Högdalen. Idag är depån bara kopplad till tåg som kommer från Hagsätralinjen. En arbetstunnel är tänkt att byggas mellan Örbyleden och det nya spåret där man ska kunna frakta ut byggmassor och sprängsten.   

– Arbetstunneln är det första som byggs i ett sådant här projekt, säger Emma Sahlman.

Fler provborrningar i vår

Arbetena drog igång i december med markundersökningar och provborrningar på flera platser i Hökarängen, de avslutades i mitten av januari.       

– Det är högst troligt att vi kommer att provborra på fler platser runt Högdalen och Hökarängen under våren, men var och när det kommer att ske är inte bestämt, säger Emma Sahlman.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Förslaget till sträckning ställs ut för granskning under 2018. Man kommer också lämna in en tillståndsansökan till mark- och miljödomstolen. Planerad byggstart är 2019, då sprängningarna påbörjas. Totalt ska 200 000 kubikmeter fast berg sprängas ut före allt är klart – tidigast 2024.

Håll dig uppdaterad

På hemsidan nyatunnelbanan.sll.se/sv/depa finns mer info om projektet, där kan du också kolla vecka för vecka var och när arbetena kommer att pågå.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Brand i lokal i Rågsved

Nyheter ”Vi håller precis på att rökdyka” Det bolmar svart rök ur en företagslokal i Rågsved. Brandförsvaret är på plats men ännu finns ingen prognos för när branden kan släckas.onsdag 23/5 20:40

De förser hela Stockholm med blommor

Nyheter Följ med in i gigantiska blomsterhandeln i Årsta partihallar I Årsta partihandelsområde gömmer sig en hel värld av växter och blommor. Vi besökte Trädgårdshallen, Stockholms enda samlade marknadsplats för blomsterhandlare. Här hittar man allt från...onsdag 23/5 19:00