Omtag. Ove Strömberg, inköpsansvarig för Förbifart Stockholm, får jobba med en ny upphandling för projektet. Foto: Lasse Fredriksson

Ny upphandling av entreprenör

Flertalet av intressenterna uppfyllde inte kvalificeringskraven. Nu måste upphandlingen för förbifartens huvudentreprenör tas om. – Alltid tråkigt att tvingas avbryta, säger Ove Strömberg, inköpsansvarig för Förbifart Stockholm.

  • Publicerad 17:00, 21 nov 2019

Efter flera anmärkningar från Arbetsmiljöverket kastades huvudentreprenören Lovön samverkan ut från bygget i mars. Nyligen kunde en tillfällig entreprenör ta vid när det gällde sprängningsarbetet för tunnlarna på Lovö, något MälaröDirekt har uppmärksammat.

Framtiden oklar

Vem som ska ta över som totalentreprenör har sedan i våras varit oklart. När tiden för anbud att få uppdraget hade gått ut stod det klart att upphandlingen måste göras om.

–Läget är att vi fick avbryta upphandlingen för bergstunnlarna på Lovö. Det beror på bristande konkurrens på grund av för få kvalificerade anbud, säger Ove Strömberg.

Med hänvisning till sekretesskäl kan Ove Strömberg inte kommentera hur många anbud som inkom eller vilka brister de hade. De nobbade entreprenörerna är dock inte ute ur bilden, förutsatt att de kan visa att bristerna åtgärdats.

– Vi har en dialog, säger han.

Hoppas det går snabbt

Nu väntar alltså ett omtag och Ove Strömberg hoppas på en snabb process.

– Vi hoppas att vi så snart som möjligt får nya anbud, säger han.

Ove Strömbergs förhoppning är att nya anbud ska kunna tas emot i början på nästa år.

– Vi hoppas kunna följa tidsplanen och att det ska bli ett hyfsat snabbt förfarande, säger han.

Försenat

Efter förlängd byggtid är den senaste tidsplanen från Trafikverket att bygget ska så klart 2030. Då kommer den nya delen av E4 vara 21 kilometer och ha 18 kilometer i tunnlar under Mälaren.

Hela sträckan väntas då ta 15 minuter att köra.

Källa: Trafikverket