Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

NYA BILDER: Så här blir stationerna på tunnelbanan mot Nacka och Söderort

Arbetet med nya tunnelbanan mellan Kungsträdgården och Nacka fortsätter. Här är de senaste skisserna på hur entréerna är tänka att se ut.

  • Publicerad 13:17, 7 nov 2016

Den nya tunnelbanan mellan Kungsträdgården och Nacka/Söderort får sju nya stationer och ska börja byggas 2018. Byggtiden beräknas till sju-åtta år.

Var stationerna ska ligga har varit klart länge men nu presenterar FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, även skisser på hur själva entréerna är tänkta att se ut.

Samrådet inleds på onsdag och pågår till 8 december.

LÄS ÄVEN SENASTE NYTT OM ARBETSTUNNLARNA PÅ SÖDERMALM OCH SJÖSTAN

Station Sofia får två entréer. En mot Tjärhovsgatan och en mot Ersta. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Sofias entré i Stigbergsparken. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Sofia får en uppgång med två olika entréer. En entré ska ligga strax intill Tjärhovsgatan och den andra placeras närmare Ersta. På skissen visas den senare entrén, med en ny byggnad i Stigbergsparken.

LÄS ÄVEN Blå linje till Gullmars ny plan mot trafikkaoset

Station Hammarby kanals entré i Vintertullen. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Hammarby kanal. Entré i Vintertullens tidigare vård- och omsorgsboende på Katarina Bangata. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Hammarby kanal får två uppgångar, en med entré på Sjöstadssidan i kanten av Lumaparken och en andra i Vintertullens tidigare vård- och omsorgsboende. Så här är den vid Vintertullen tänkt att se ut. Entrén byggs i den befintliga fastigheten och vetter ut mot Katarina Bangata.

Station Hammarby kanals entré i Lumaparken i Hammarby sjöstad. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Hammarby kanal. Entré vid Lumaparken i Hammarby sjöstad. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Hammarby Kanal får två uppgångar med en entré till varje. Så här är entrén vid Luma torg tänkt att se ut. Den får direkt anslutning till Tvärbanan.

Station Sickla får två uppgångar och fyra entréer. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Sickla, den ena entrén i väster. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Sickla får uppgångar med fyra entréer, två i öster och två i väster. Bilden visar den ena av de västra entréerna som är tänkt att knyta an till Tvärbanan som ska förlängas hit. Byggnaden på bilden finns inte i dag.

Station Sickla, den ena östra entrén. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Sicklas, entré i öster, söder om Värmdövägen. På skissen visas Saltsjöbanan i ett upphöjt läge i bakgrunden eftersom det finns planer på att höja Saltsjöbanan. Byggnaden på bilden finns inte idag.

Station Järla får en uppgång och två entréer norr om Värmdövägen. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Järlas entré mot Värmdövägen. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Järla blir den minsta av de nya på blå linje mot Nacka/Söderort. Här finns bara en uppgång med två entréer på varsin sida om det nya kvarteret som syns på skissen.

LÄS ÄVEN Grannarna positiva till Stockholms nya tunnelbana – endast ett fåtal är rädda

Station Nacka får två uppgångar med tre entréer. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Nacka Centrum, entrén intill Nacka Forum. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Nacka Centrum, entrén vid Jarlabergsvägen. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Nacka Centrum får två uppgångar med tre entréer. Två i söder och en norr om Värmdöleden i hörnet Jarlabergsvägen/Skönviksvägen.

Station Gullmarsplan får två uppgångar och två entréer, en i Mårtensdal och en vid nuvarande biljetthall på Gullmarsplan. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Gullmarsplan, entré i Mårtensdal. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Bilden visar station Gullmarsplans entré i Mårtensdal. Den ska ligga i ett helt nytt kvarter och exakt hur entrén kommer att se ut är osäkert. På skissen ligger entrén i botten av ett nytt kontorshus. Till höger i bild visas Stockholm New, det kontorshöghus som ska byggas i Mårtensdal.

LÄS ÄVEN Så här blir konsten på din nya tunnelbanestation

Station Slakthusområdet får två uppgångar med en entré nära Globen i norr och två entréer i söder närmare Tele2 Arena. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Slakthusområdet, entré i söder med Tele2 Arena i bakgrunden. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Slakthusområdet, entré i norr med Globen i bakgrunden. På skissen ligger entrén i ett hus som i dag inte finns. Det nya stationshuset ska byggas på den plats där En Arena i dag ligger. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Station Slakthuset får två uppgångar med tre entréer. En av de södra entréerna ska ligga i anslutning till en ny park som ska byggas i Slakthusområdet.

Läs alla handlingar på nätet

Onsdag 9 november presenteras alla uppdaterade handlingar om den nya sträckningen mellan Kungsträdgården och Nacka/Söderort på nyatunnelbanan.sll.se

Under november-december hålls fyra öppet hur där allmänheten får ställa frågor om bygget:

Tisdag 15 november, klockan 15–19, Ersta konferens

Måndag 21 november, klockan 15–19, restaurang EnArena Globen

Tisdag 29 november, klockan 15–19 Quality Hotel Nacka

Torsdag 1 december, klockan 15–19, Fryshuset

Visa merVisa mindre

Den streckade blå linjen visar hur nya tunnelbanan mellan Kungsträdgården och Nacka/Söderort ska gå. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana