Nya bussdepån kan bli mycket dyrare

Bussgaraget i Enlunda har blivit en riktig långbänk. Nu ser byggstarten ut att dröja ytterligare. Bygget ser dessutom ut att kunna bli 200 miljoner dyrare än beräknat.

  • Publicerad 06:15, 2 sep 2019

Det är en viktig ­pusselbit att jobba vidare med.

Flytten av det befintliga bussgaraget från Ekerö centrum till ett nybyggt i Enlunda på södra Färingsö har varit en fråga som engagerat Mälaröbor i snart ett decennium.

Turerna har varit många och efter att bland annat ha stött på problem med tvångsinlösning av mark nåddes till slut en förlikning mellan kommunen och en privat markägare i vintras, något MälaröDirekt har skrivit om.

– Efter ett par års väntan med anledning av detaljplaneprocessen och överklaganden erfordras nu en genomlysning av projektet som till slut blivit godkänt. Översynen pågår i detta nu. Bearbetningen är en viktig förutsättning för bland annat bussdepåns funktion och att pågående frågeställning om cirkulationsplatsen, som ligger i anslutning till depån, reds ut, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Kanske nästa år

Vid årsskiftet var kommunens förhoppning att en byggstart skulle kunna ske någon gång andra halvan av 2019. Där är vi nu, men i dagsläget ser de planerna inte ut att kunna hållas.

– Det måste passera regionfullmäktige, men förhoppningen är en byggstart under nästa år, säger Jonas Orring, Ekerö kommuns teknik- och exploateringschef.

Inte heller från Region Stockholms trafikförvaltning går det att få något konkret svar om när en byggstart skulle kunna ske.

MälaröDirekt har varit i kontakt med projekt- och programledare med detaljkunskaper för bussgaragebygget, men de hänvisar frågorna till trafikförvaltningens presstjänst.

– Vår förhoppning är att kunna påbörja byggnationen så snart genomgången av projektet och cirkulationsplatsen är klara. Exakt när detta kan ske är i dagsläget inte klart då vi först behöver gå i mål med pågående översyn, säger Aleksander Krajisnik.

Större budget

Läget just nu är att regionfullmäktige ska ta beslut om en ny budget. Den tidigare låg på 465 miljoner kronor för hela bygget. Enligt Jonas Orring kan den bli betydligt högre. Han har inte någon exakt siffra, men har hört ungefär vart det kan landa.

– Det är över 600 miljoner, säger han.

Aleksander Krajisnik vill varken bekräfta eller dementera den summan, men medger att de ser över kostnaderna och att det kan bli dyrare än först beräknat. Någon siffra vill han dock inte ge.

– Det är det vi tittar på just nu. Det har tagit så pass lång tid att komma i mål med detaljplaneprocessen och överklagande att vi behöver göra en genomlysning på nytt, säger han.

Bland annat görs en ny genomlysning eftersom läget inom många områden är ett annat i dag jämfört med när processen inleddes för flera år sedan.

– Det har gått så många år och det är väldigt många förutsättningar som förändras under den tiden. Inte minst kostnadssumman. Det är dumt att chansa eller gissa, men vi får återkomma framgent, säger Aleksander Krajisnik.

För Ekerö kommuns del är det av stor vikt att projektet blir av som planerat. Inte minst med tanke på att utbyggnaden av Ekerö centrum hänger på när bussgaraget står klart.

– Det är en viktig pusselbit att jobba vidare med, säger Jonas Orring på Ekerö kommun.

Nya centrum får vänta

I slutet av september väntar ett nytt samordningsmöte med de inblandade parterna.

– Trafikverket, Roslagsvatten, Färingsö Trä, trafikförvaltningen, kommunen, Fortum, Ellevio och Skanova är med, säger Orring.

Innan bussgaraget är färdigbyggt och verksamheten överflyttad kan inte de planerade förändringarna av Ekerö centrum påbörjas. Där handlar det om att Wallenstam och Carlshof planerar för bygge av både hyres- och bostadsrätter.

Enligt Elisabeth Vansvik, pressansvarig hos Wallenstam, finns i dagsläget dock ingen oro för att byggstarten i Enlunda ser ut att dröja ytterligare.

– Det är så i alla byggprojekt att det händer många saker längs vägen, säger hon.

Byggföretaget har en nära dialog med kommunen om vad som händer i projektet.

– Just i skedet vi är nu arbetar vi på, så mycket mer har inte vi att kommentera nu, säger Elisabeth Vansvik.

Några av turerna

2011: Kommunfullmäktige beslutar att anta planen för bygge av en ny bussdepå i Enlunda.

2012: Länsstyrelsen river upp beslutet som anses sakna miljöbedömning och miljökonsekvensbedömning.

2014: Kommunfullmäktige tar ett nytt beslut om bygget. Länsstyrelsens beslut överklagas till mark- och miljödomstolen. Representanter för mark- och miljödomstolen besöker Enlunda för att undersöka platsen.

2015: Mark- och miljödomstolen ger kommunen rätt i ärendet.

2016: Högsta instans Mark- och miljööverdomstolen avslår ett överklagande.

Visa merVisa mindre

Här är Ekerös minsta brandstation

Nyheter Hilleshög brandstation kan bli Sveriges snyggaste gräsklipparhus Brandvärnsmannen och Färingsöbon Michael Galmstedt har byggt sin brandstation Hilleshög i miniatyr. Nu kan hans minihus vinna Husqvarnas tävling "Sveriges snyggaste gräsklipparhus".tisdag 11/8 17:01

Hemlig sommarbio anordnas på okänd plats

Nyheter Sugna besökare får själva hitta ledtrådar I augusti visar Stockholms filmfestival tre filmer. Mer information än så ges inte, för tanken är att intresserade själva ska luska reda på var, när och hur det hela går till.måndag 10/8 15:41

Lästipset: Fem böcker med Mälarökoppling

Nyheter ✔ 4 Fantasy V Romantik V Historia V Futuristiska bilder Har du inte fått nog av bokläsningen under semestern? Här tipsar Katarina Skönblad, bibliotekarie på Ekerö bibliotek, om fem böcker med Mälarökoppling som går att låna på bibblan.fredag 7/8 12:39

KRÖNIKOR

    Sport

      Senaste numret

      Gilla oss på Facebook

      Stockholm Direkt