Inspiration. David Spak, studievägledare på Källtorpskolan presenterar sedan en tid tillbaka "veckans yrke" i en monter i skolan. Foto: Louise Bornhall

Nya metoden för att väcka jobbintresset hos unga

Sedan en tid tillbaka har en gammal monter i en av Källtorpskolans korridorer väckts till liv. Varje vecka presenteras där nämligen ett nytt yrke – ett sätt för skolans studie- och yrkesvägledare att få upp elevernas ögon för möjliga karriärer.

  • Publicerad 12:03, 29 apr 2019

Det är bråda dagar för David Spak, studie-och yrkesvägledare på Källtorpskolan. Gymnasieantagningen för skolans blivande gymnasister pågår, och sedan ett tag tillbaka har han på eget bevåg en monter att fylla ute i den välbesökta korridoren som lunchhungriga elever passerar på väg till matsalen.

Monterns innehåll? Tja, det varierar från vecka till vecka – den kan bestå av alltifrån en kamera till en pensel. Här presenteras nämligen ett nytt yrke per vecka, som ett sätt att inspirera och upplysa eleverna om de många olika vägar som går att ta i karriären.

Idén fick David Spak från en kollega i Södertälje.

– Jag har dragit mig lite för en monter, hur ska jag få tag i prylar? Och så måste jag ju ligga en vecka före. Men att jobba visuellt är viktigt, det tilltalar många och gör att eleverna kan få en tydligare bild av ett yrke, säger han.

"Många ser inte längre fram än nästa prov"

Efter en skattjakt i skolans källare, har han rott ihop lite mer prylar kopplade till olika yrken som går att använda sig av framöver.

– Grundtanken är att eleverna ska möta olika yrken i olika konstellationer. Många i nian ser inte längre fram än nästa prov, och vi vill hjälpa till att göra välgrundade val. Det är en enorm samhällsförlust när en elev väljer att hoppa av gymnasiet, säger David Spak.

Fotograf, ambulanssjuksköterska och målare är några av de yrken som hittills fått ta plats i montern, och fler är att vänta längre fram. Information om vad yrket går ut på, vilken utbildning som krävs och hur ingångslönen ser ut är några av sakerna som går att få reda på.

Tanken är också att få eleverna att inse att det som kille går att söka sig till en kvinnodominerad bransch och tvärtom.

Vad har du fått för reaktioner av eleverna?

– De tycker att det är spännande och intressant. Många går nog bara förbi och har inte lagt märke till att innehållet byts ut. Men det har också kommit önskemål om att visa yrken med högre löner, och förslag på yrken de vill veta mer om, som arkitekt. Den veckan ska vi även bjuda in en arkitekt, så att eleverna kan ställa frågor, säger David Spak.

Stockholm Direkt