De övergivna och olovliga båtarna vid Årsta holmar ser ut att bli kvar, trots att öarna nu är naturreservat. Foto: Sacharias Källdén

Nya naturreservatet fullt av övergivna vrak

Årsta holmar har blivit naturreservat, men överallt kring öarna ligger gamla båtar och vrak olovligt förtöjda. Och de ser ut att bli kvar.

  • Publicerad 11:05, 24 maj 2018

StockholmDirekt har tidigare rapporterat om stadens problem att hantera båtar och vrak som ligger olovligt förtöjda. Strandkanterna kring Årsta holmar är inget undantag, här skräpar just nu fem segelbåtar, två ekor, en motorbåt och en bastuflotte, visar vår båttur till öarna.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Problemet har tidigare varit exploateringskontorets huvudbry – som under 2017 pyntade 420 000 kronor för bortforsling och skrotning av båtar vid just Årsta holmar. Men bastuflotten fick exempelvis ligga kvar.

– Vi satte en lapp på den med en uppmaning till ägaren att flytta båten för ungefär ett år sedan. Att vi inte vidtagit åtgärder sedan dess beror främst på att den ligger avskilt och inte stör allmänheten på samma sätt som andra båtar, vilket syns genom att vi inte fått in några klagomål, säger Fabian Kjessler på exploateringskontoret.

Sedan Årsta holmar blev naturreservat 29 januari i år, har problemet hamnat i Södermalms stadsdelsnämnds knä, då de ansvarar för naturreservatet och dess skötsel. Men vem som ska ta tag i båtproblemet, råder det delade meningar om.

Övergivna sjövrak kostar staden miljoner – här är listan

LÅNGLIVAD. I över ett år har bastuflotten legat olovligt förtöjd vid Årsta holmar. Och den är inte ensam. Foto: Sacharias Källdén

VRAK. Vems är båten? Foto: Sacharias Källdén

Anders Göransson (S), ordförande i Södermalms stadsdelsnämnd, hänvisar först till Stefan Hansson (S), exploateringsnämndens ordförande, som genast bollar tillbaka problemet.

Fabian Kjessler på exploateringskontoret hänvisar också först till stadsdelen. Södermalms parkingenjör Kenneth Kempendahl säger å sin sida att han fått beskedet att det är exploateringskontoret som ska hantera problemet.

– Det kan ha skett ett missförstånd. Vi ansvarar för båtarna vid oljepiren, inte Årsta holmar. Troligtvis kommer vi ta på oss en del av ansvaret för de båtar som är gamla synder, alltså som har legat där innan omvandlingen. Det får vi ta i dialog med stadsdelen, säger Fabian Kjessler.

Förs en sådan dialog och planeras det några åtgärder just nu?

– Nej, det gör det inte. Men det är klart att staden måste agera nu när det är naturreservat.

Klart: De ska riva pirathamnen i Årstaviken

Efter en stund ringer Fabian Kjessler tillbaka och säger att han nu bokat in ett möte med Södermalms stadsdelsförvaltning.

– Det är det första reservatet som bildats där det här båtproblemet finns, men vi kommer titta på det nu. Vi behöver också tydliggöra inom staden vad som gäller när det kommer till ansvar för övergivna båtar.

"Inte i pipeline"

Några åtgärder lär det inte bli i år, tror Anders Göransson (S). Stadsdelen har fullt sjå med att genomföra de beslutade skötselåtgärderna, som att gallra i vegetationen och placera ut betande får, säger han.

– Jag kan krasst säga att vi har fått koncentrera oss på själva ön den här säsongen. Jag är övertygad om att vi kommer hitta en lösning för båtarna också, men det är inget som ligger i pipeline just nu. Jag kan inte svara exakt på när det blir av men ambitionen är självklart att båtarna inte ska vara kvar.

Hur ska ni freda holmarna så att det inte blir en ny pirathamn när den gamla rivs?

– Det är en sådan sak vi får diskutera, jag kan inga detaljer i nuläget men är säker på att vi hittar en lösning för det.

Knarkskeppets ägare talar ut: "Det känns för jävla sorgligt"

Inga sommarjobbare på holmarna

Den rödgrönrosa majoriteten på Södermalm har tidigare gått ut med att ungdomar ska sommarjobba med att rusta upp holmarna i år, genom att bland annat anlägga groddammar. Men varken groddammarna – eller sommarjobbare på öarna – blir av. Detta på grund av oförutsett "krångel" och krav på tillgängliga handledare, enligt Anders Göransson (S).

"Vi får göra de satsningar som ryms nu. Vi är jättenöjda med att ha fått naturreservatet och båtlinjen till holmarna, men precis som med de flesta satsningar tror vi att det blir strået vassare nästa år", säger han.

Ett av flera vrak vid nya naturreservatet. Foto: Sacharias Källdén

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.