Nya regeln gör att fler bilister kör mot enkelriktat

Sedan i somras har flera enkelriktade gator i Stockholm öppnats för cykling i båda riktningarna. Trots nya möjligheter för polisen smiter många bilister förbi.

  • Publicerad 17:53, 20 feb 2017

De gamla förbudsskyltarna har på cirka 250 enkelriktade gator i Stockholm bytts ut mot skyltar för förbud mot motordrivna fordon. Det ska underlätta framkomligheten för stans cyklister, men har på vissa platser lett till att även bilister passar på att smita förbi.

Tidigare har StockholmDirekt berättat att polisen inte har kunnat bötfälla bilisterna som bryter mot förbudet, eftersom att staden varit försenade att ändra regeln i trafikliggaren, där alla trafikregler skrivs in.

LÄS MER: Missen: Här kör bilisterna mot enkelriktat utan risk för böter

Enligt Per-Åke Tjärnberg, projektledare på trafikkontoret, har missen nu åtgärdats sedan snart en månad tillbaka.

Ändå fortsätter bilisterna att bryta mot de nya förbudsskyltarna.

– Det är förvånande att folk gör det, även om vi hade en liten aning om att det skulle kunna hända när vi införde den nya regeln, säger han.

Trafikkontoret har fått in hundratals synpunkter sedan omskyltningen. Nu har de anlitat konsultfirman Structor, som ska studera de tio gator som fått in flest klagomål.

– De har börjat att kika på de gator som vi har haft mest synpunkter på, sedan får vi utvärdera försöket, säger Per-Åke Tjärnberg.

Flest synpunkter har kommit på Adolf Fredriks kyrkogata, Stagneliusvägen och Västmannagatan. Även vid Grevgatan i korsningen Karlavägen kör många mot förbudet.

"Det går inte att mötas i gatan, parkerade bilar indikerar åt vilket håll trafiken går. Höll på att bli påkörd idag. Tänk på barnen som lärt sig att detta är en enkelriktad gata!", skriver läsaren Ann Thorstensson på StockholmDirekts Facebook.

När vi själva ställde oss i korsningen hann tre bilar köra in mot enkelriktat inom loppet av tio minuter.

LÄS MER: Glöm enkelriktat – här får du börja cykla mot mötande trafik

Enligt Per-Åke Tjärnberg är det vissa som missförstår de nya förbudskylarna, eftersom de ibland används tillsammans med en tilläggstavla som förbjuder genomfart eller transporter av varor.

– Men den betyder samma sak som förbud mot infart med fordon, och det kostar lika mycket att bryta mot den nya skylten. Det enda det nya vägmärket undantar är just cyklar, säger han.

Per-Åke Tjärnberg menar att trafikkontoret har ett gott samarbete med polisen för att kontrollera felkörarna. Han hoppas att bilisterna så småningom kommer att lära sig det nya vägmärkets innebörd.

– Allra helst hade vi satt en tilläggstavla vid de gamla skyltarna, men det tillåter inte juridiken idag, säger han.

Skyltarna mot enkelriktat har sedan i somras bytts ut på flera gator till förbud mot motortrafik för att släppa genom cyklister. Foto: Filippa Rogvall

Gatorna med flest anmälnignar

Adolf Fredriks kyrkogata

Stagneliusvägen

Västmannagatan

David Bagares gata

Hjalmar Söderbergs väg

Klara Norra kyrkogata

Kungstensgatan

Malmskillnadsgatan

Nytorgsgatan

Rådmansgatan

Skeppargatan

Upplandsgatan

Wollmar Yxkullsgatan