Från och med i år ändras reglerna. Foto: Karoline Montero Araya

Nya regler för den som vill klaga på vården

Tidigare hamnade alla patientklagomål hos Inspektionen för vård och omsorg (Ivo). Men från och med i år ska den som är missnöjd höra av sig direkt till vårdgivaren. Ivo tar bara hand om de allvarligaste ärendena.

  • Publicerad 11:27, 3 jan 2018

Den 1 januari förändrades reglerna för patienters möjlighet att klaga på vården. Tidigare var det Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) som utredde alla klagomål och synpunkter. Nu ska patienterna klaga och föra fram sina åsikter direkt till den berörda vårdgivaren, eller få hjälp via patientnämnden, skriver tidningen Vårdfokus

Ivo kommer i framtiden bara ta hand om de mest allvarliga ärendena, där patienten har fått en bestående sjukdom, en skada eller har avlidit. Det ska frigöra mer resurser hos Ivo som nu ska kunna genomföra fler inspektioner ute i verksamheterna.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Patienterna ska i och med detta även få ett snabbare svar – och vårdgivaren ska få chansen att, förutom att ge en medicinsk förklaring, tala om varför det blev som det blev, hur det ska rättas till och vad som har gjorts för att det inte ska hända någon annan patient. Patienten ska omgående få ett svar om att klagomålet har mottagits och inom fyra veckor ska ärendet besvaras av vårdgivaren, enligt Socialstyrelsen.

2016 tog Ivo emot 36 259 klagomål, en ökning med fem procent jämfört med 2015.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.