Ballt med ballonger. Daniel Helldén (MP) invigde "nya" Sergels torg. För att fira släppte man iväg ballonger upp i luften – som sedan halades tillbaka in, för att spara miljön. Foto: Christoffer Röstlund Jonsson

"Nya" Sergels torg klart

Sex år har det tagit. Och 1,6 miljarder skattekronor har det kostat. Men nu är "nya" Sergels torg invigt. Även om det kan vara lite svårt att se skillnaden.

  • Publicerad 16:05, 25 jun 2018

Det handlar om något så "osexigt", för att citera trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), som att byta tätskikt och förstärka konstruktionen. I klartext: Sergels torg ska numera varken läcka in vatten eller rasa ihop.

Man har fixat och donat i sex år för prislappen 1,6 miljarder kronor. Och idag invigdes det som kallas "mitt i Sverige" av Helldén. Det bjöds på glass, det spelades jazz, och den gröna partitoppen hyllade ansvariga projektledare och byggarbetare. En redig folkmassa hade samlats för att vara med, något den invigningsglade Helldén inte alltid är bortskämd med.

Här inviger Helldén (MP) gågatan – ensam

För den vanlige flanören kan det vara svårt att notera några större skillnader. Men det har blivit mycket mer utrymme för gångtrafikanter och cyklister. Man räknar med att cirka 90 000 människor ska passera här varje dag.

– Ja, nu kan det här återigen bli Stockholms puls, säger Daniel Helldén, som själv brukade åka skateboard på torget i mitten av 80-talet.

Den nyrenoverade obelisken mitt på Sergels torg tändes på nytt i höstas. Och i januari 2019 stänger Kulturhuset för renovering. Men innan dess ska spårvägen förlängas med en sträcka som gör att ändstationen flyttas från Kungsträdgården till Åhlens. Det ska vara klart i höst är det tänkt och ligger på landstingets bord.

Hånad spårväg spås vara framtiden

Spårvägen brukar hånfullt kallas för NK-Expressen och ses som en skapelse av Alliansen. Men Miljöpartiet är stora fans av tågverksamheten och ser fram emot framtiden då den går ända ut till Ropsten för att knyta ihop staden.

– Nej, vi har aldrig sagt NK-expressen, det är Socialdemokraterna. Vi var med och drev på att den skulle bli av. Den finns med i planeringen för hur Norra Djurgårdsstaden och Värtahamnen ska utvecklas. Då behöver vi tåget, det kommer inte att gå med bussar, säger Daniel Helldén.

Kommer det att ske under din och min livstid?

– Det som återstår är att lösa finansieringen. Men ja, det ligger ett par år framåt. Men depåerna står redan klara ute på Lidingö.

Sergels torg och Plattan har sedan gammalt en ruffig stämpel, bland annat som ett centrum för droghandel. Hur ser du på det?

– Jag tror att det är på väg bort. Förr var det här bara en enda stor bilväg med tre filer. Nu finns det mer plats för de som går och det blir mer folk som rör sig här.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.