OVÄNTAD UTVECKLING. Biltrafiken i Stockholm har stannat av. Och antalet privatägda personbilar har minskat. Foto: Sacharias Källdén

Nya siffror: Biltrafiken minskar i hela innerstan

Trots att befolkningen ökar i Stockholm står bilanvändandet still för första gången på många år. I Stockholms innerstad har biltrafiken till och med minskat.

  • Publicerad 07:03, 18 apr 2019

Det är i nästa veckas trafiknämnd 25 april som trafikutvecklingen i Stockholm 2018 presenteras. Mätningar har gjorts på gång- cykel och fordonstrafik. Med all tydlighet står det klart att fordonstrafiken minskar innanför tullarna.

– Det är oerhört glädjande. Det här är precis vad vi har eftersträvat. Mindre trafik leder till bättre framkomlighet, en mer levande stad och även minskad miljöpåverkan, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd.

Daniel Helldén (MP): "Vi vill både höja och utöka trängselskatten"

En viss ökning av biltrafiken har dock skett utanför innerstan, när trafikmängden mättes längre ut i regionen.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Men bara att utvecklingen nu har avstannat är positivt, enligt Helldén. Särskilt då antalet privatägda personbilar har minskat.

– Det är första gången på många år som antalet kilometer som körs med fordon inom stadens gränser inte ökar. Vi har lyckats få bort många av de som egentligen inte behöver bil, säger Daniel Helldén.

Dyrare att ha bil

Enligt trafikkontoret är ekonomin svaret på varför trafikutvecklingen i Stockholm nu har stannat av. Höjda drivmedelspriser, trängselskatt och dyrare parkeringskostnader har gjort att det blir mindre attraktivt att ha bil i Stockholm.

– Vi måste fortsätta så här om vi ska få ner bilanvändandet med 30 procent till 2030, vilket behövs om vi ska klara miljömålen. Jag hoppas vi lyckas fortsätta i den här riktningen, det är väldigt glädjande siffror, säger Daniel Helldén.

FAKTA

Trafik i innerstan
2018: 412 100
2017: 422 400

Minskning med 10 300

Trängselskattepassager
2018: 311 500
2017: 319 500

Minskning med 8 000