Nya tunnelbaneutbyggnaden blir nio miljarder dyrare än först beräknat. Foto: Jannie Flodman

Nya tunnelbanan blir 9 miljarder dyrare

Notan för att bygga ut tunnelbanan i Stockholm blir betydligt dyrare än vad som först var beräknat.

  • Publicerad 15:55, 13 nov 2019

Nyligen flaggade Förbifart Stockholm för att projektet blir både försenat i fyra år och över 3 miljarder dyrare. Nu visar nya beräkningar från Region Stockholm att nya tunnelbanan till Solna, Barkaby, Nacka, Södermalm och Söderort också blir betydligt dyrare. Hela nio miljarder mer beräknas projektet kosta, något Dagens Industri var först att rapportera om.

Enligt Region Stockholm är det nya skärpta statliga krav på miljö- och säkerhet samt att det har tagit längre tid än beräknat för att hitta lösningar som både kommuner och Trafikverket har godkänt.

Staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholms stad är med och betalar för utbyggnaden och 2016 var de överens om en slutnota på 23 miljarder. Vem som ska plocka upp den ökade notan nu är oklart.

Enligt Region Stockholm har alla parter ansvar och "konstruktiva samtal pågår under statlig ledning".

– Vi kommer att sätta oss ner med parterna nu. Min uppfattning är att det är görligt, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) till DN.

Men till DN säger Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han vill se en redovisning av fördyringarna och att det är något som Tamsons och Stockholmsregionen bär ansvar för.

– När det gäller tunnelbana så är detta naturligtvis region Stockholms projekt naturligtvis. Samtidigt har jag bjudit in till möte för att diskutera fördyringarna när det gäller Förbifart Stockholm där det finns avtal som reglerar ansvaret, säger han till DN.

Beskedet är också att byggtiden kommer att öka.

– Det handlar om en byggtid för tunnelbanan till Arenastaden och till Barkarby på åtta år och för tunnelbanan till Nacka, Södermalm och Söderort på tio år, säger Niklas Bergman, förvaltningschef på Region Stockholm i ett uttalande.

Nya tunnelbanan till Barkarby beräknas nu trafikstarta 2026. För Nacka och Söderort beräknas nu trafikstarten till 2030. Gula linjen till Arenastaden har inte någon fastställd järnvägsplan än, den räknar Region Stockholm ska fastställas under nästa år.

I totalnotan ovan ingår inte kostnader för depåbyggen eller tåg, detta ska Region Stockholm stå för.