Station Hammarby kanal. Entré vid Lumaparken i Hammarby sjöstad. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Nya tunnelbanan till Söder och Sjöstan: Här ska byggtrafiken köra

Nu är det klart exakt var de nya stationsentréerna ska ligga och vart de tunga byggtransporterna ska köra när tunnelbanan kommer till östra Söder och Sjöstan.

  • Publicerad 13:16, 7 nov 2016

Att tunnelbanan byggs ut till östra Södermalm och Sjöstan har väckt en stor oro bland boende runt Vintertullen och Luma för var den tunga byggtrafiken från arbetstunneln till station Hammarby kanal ska köra.

LÄS MER: Kravet när t-banan byggs ut: Håll byggtrafiken borta från Luma och Vintertullen

Mer än tio olika alternativa lägen för arbetstunnelns mynning, där bergmassor ska köras ut och byggmaterial transporteras in, har varit uppe för diskussion.

Nu har Förvaltningen för utbyggd tunnelbana bestämt sig. Arbetstunnelns öppning ska ligga på en parkeringsplats mellan Hammarby fabriksväg och Virkesvägen. Tunneln kommer att användas i sju till åtta år medan bygget pågår. Sen stängs öppningen igen.

– Mynningen kommer ligga i ett industriområde men den ligger också nära boende och skolor, bland annat Kulturama. Fördelen är att vi snabbt kommer ut med byggtrafiken på Södra länken, säger Martin Hellgren, projektchef för den nya tunnelbanan.

Entréer i Lumaparken, Vintertullen och Mårtensdal

Station Hammarby kanal. Entré i Vintertullens tidigare vård- och omsorgsboende på Katarina Bangata. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Stationen Hammarby kanal kommer att få två uppgångar. Sjöstadssidans entré ska ligga i kanten av Lumaparken nära tvärbanan. Den andra entrén på Södermalmssidan ska ligga i Vintertullens tidigare äldreboende på Katarina Bangata.

Runt de nya stationsentréerna kommer det också att märkas tunnelbanan byggs ut, även om alla bergmassor alltså kommer att köras ut vid Hammarby fabriksväg.

En del av Stora Blecktornsparken kommer till exempel att spärras av och användas som arbetsområde under byggtiden, men parken ska återställas när bygget är klart.

– Målet är att beröra parken så lite som möjligt. Därför bygger vi ingen ny stationsbyggnad ovan mark utan använder Vintertullens bottenvåning och källare som entré och biljetthall. På så sätt slipper vi bygga i parken, säger Martin Hellgren.

Station Gullmarsplan, entré i Mårtensdal. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Boende i västra Sjöstan får nära ytterligare en ny entré till tunnelbanan i Mårtensdal. Strax intill det planerade höghuset Stockholm New vid Hammarby allé planeras en entré till station Gullmarsplan i ett hus som ännu inte byggts.

Station Sofia en uppgång men två olika entréer vid Stigbergsparken. Skissen visar entrén vid Tjärhovsgatan. Den andra entrén ligger närmare Ersta. Foto: Illustration: Amanda Wahlén, Sweco Architects

Två entréer i Stigbergsparken

På Södermalmssidan nås tunnelbanan också från Stigbergsparken vid Folkungagatan där station Sofia får två entréer. En entré ska ligga strax intill Tjärhovsgatan och den andra placeras närmare Ersta.

Sofia blir som känt en av världens djupaste stationer cirka 100 meter under jord. Här planeras sex stora hissar med plats för runt 40 personer i varje hiss. En hissresa enkel väg ska ta 30 sekunder. Hade rulltrappor byggts i stationen hade samma resa tagit fem minuter.

Fördelen med hissarna är alltså att de är snabba, men att det bara ska gå hissar till och från plattformen har väckt mångas oro för hur säkerheten på stationen ska fungera. I hissarna installeras därför larm, nödtelefon och övervakningskameror. De ska också kunna drivas med reservkraft vid strömavbrott.

Hissarna som idag kör upp och ner till tunnelbanan är inte kända för att vara pålitliga och trevliga. Men det kommer de nya hissarna vid station Sofia vara enligt Emma Sahlman, pressansvarig för projektet.

– Eftersom hissarna är den enda vägen ut så är det självklart att det måste gå att lita på att de går, säger hon.

Fokus på säkerhet

Om stationen måste utrymmas ska både hissar, utrymningstrappor och en anslutande servicetunnel som leder till Londonviadukten kunna användas. Totalt måste 2400 personer, som motsvarar två proppfulla tunnelbanetåg, snabbt kunna ta sig ut ur stationen. Och det ska man klara, uppger Martin Hellgren.

– Den här stationen är unik men utrymningslösningarna med hissar och trappor är de samma som i höga hus, där är det här inget ovanligt, säger han.

LÄS ÄVEN: Nya protester från östra Södermalm mot nya tunnelbanebygget

NYA BILDER PÅ ALLA STATIONER Se färska skisser här på alla stationer här

Station Sofia får två entréer. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Hammarby kanals entré i Vintertullen. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Hammarby kanals entré i Lumaparken i Hammarby sjöstad. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Station Gullmarsplan får två uppgångar, en i Mårtensdal och en vid nuvarande biljetthall på Gullmarsplan. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Läs alla handlingar på nätet

Onsdag 9 november presenteras alla uppdaterade handlingar om den nya sträckningen mellan Kungsträdgården och Nacka/Söderort på nyatunnelbanan.sll.se

Under november-december hålls fyra öppet hur där allmänheten får ställa frågor om bygget:

Tisdag 15 november, klockan 15–19, Ersta konferens

Måndag 21 november, klockan 15–19, restaurang EnArena Globen

Tisdag 29 november, klockan 15–19 Quality Hotel Nacka

Torsdag 1 december, klockan 15–19, Fryshuset

Visa merVisa mindre

Skissen visar var arbetstunnelns mynning kommer ligga, mellan Virkesvägen och Hammarby fabriksväg. Foto: FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana