Styr skutan. Johan Kling (C), ordförande i stadsdelsnämnden, vill att fler ska kunna åka båt till badplatser och in till stan på sommaren. Foto: Sacharias Källdén

Nytt förslag: Kör pendelbåtar till Skärholmen på sommaren

Ta båten till badet eller ta en tur på sjön in till stan. Nu vill lokalpolitiker ha sommartrafik på vattnet mellan Skärholmen, Hägersten och City.

  • Publicerad 12:09, 19 aug 2020

Under sommaren räknar staden med att runt 2000 personer om dagen tar sig till Sätrabadet. Men Mälarens södra kustlinje har ännu större potential, anser Skärholmens stadsdel som vill se ett test med pendelbåtstrafik längs sträckan under årets varma månader.

Stadsdelsnämndens ordförande Johan Kling (C) vill se sommarbåtar som till exempel trafikerar hållplatser vid Skärholmens gård, Mälarhöjdsbadet, Hägersten och vidare in till stan. En sån båtlinje skulle både öppna för att fler stockholmare upptäcker Skärholmen och ge Söderortsborna en chans att ge sig ut på vattnet, anser han.

Kan gynna lokala företag

– Det skulle bli en trevlig utflyktsmöjlighet för oss som bor här, som kan åka in till stan och ta en glass, men det skulle kunna vara ett sätt att marknadsföra Skärholmen som ett bra ställe att bo på. Det skulle också kunna gynna den lokala besöksnäringen, säger Johan Kling.

Han nämner Bredängs camping, Lyran och Skärholmens gård som ställen som skulle kunna få ett uppsving om det gick att ta båten för att hemestra i Skärholmen.

Enligt stadsdelen skulle sommarbåtar till badplatserna spara många som åker kollektivt en lång promenad mellan tunnelbanestationerna och sjön. Dessutom skulle båten kanske få en del besökare att låta bli att ta bilen till badet och därmed mildra parkeringskaoset som ofta uppstår varma dagar, anser Johan Kling. Han föreslår därför att regionen testkör båtar på sträckan under två somrar.

– Det handlar också om att regionen borde överväga rekreativa värden och inte bara titta på tidsvinster, säger han.

Regiontopp positiv

Förslaget hamnar nu hos regionen där Gustav Hemming (C) är ansvarig för sjötrafiken. Han ser möjligheter med idén. Till exempel skulle en framtida linje mellan Hägersten och Ulvsunda, som kopplas ihop med båtar till Gamla stan, kunna få nya stopp i Skärholmen sommartid, enligt Gustav Hemming.

Löftet: Hägersten ska få pendelbåtslinje

Han understryker dock att regionen framöver kommer ha det ekonomiskt kärvt och att en ny linje som inkluderar Hägersten och möjligen även Skärholmen kan bli verklighet först framåt 2024-2026.

– Men idén fick mig att haja till. Löser vi finansieringen och får en ny linje till Hägersten är inte steget jättelångt till att delar av året även lägga till vid fler bryggor. Om bryggorna håller måttet skulle kanske Ekerölinjen också kunna göra något sommarstopp i området. Då kan det gå lite fortare men det återstår ett antal steg innan vi kan ge tummen upp, säger Gustav Hemming.

Foto: Sacharias Källdén

Positiva. Familjen Moges besöker ofta Mälarhöjdsbadet. Mamma Rahel tycker förslaget är jättebra då den skulle minska biltrafiken.
Orion, 16 år: "Skönt, då slipper jag åka med bilen, då kan jag bara åka härifrån direkt. Jag kanske skulle kunna åka in till stan med vänner. Det är mycket finare utsikt när man åker båt istället för bil"
Jicoli, 10 år: "Det skulle vara roligare att åka på vattnet för det är en fin utflykt. Jag skulle kunna sitta där på båten och prata med min familj. Man åker ju inte båt så ofta"

Foto: Sacharias Källdén

Bra med alternativ. "Bara det är miljövänligt" säger Bredängsbon Mehri Safarzadeh om mer pendelbåtstrafik. "Om man vill låta bli trafiken och ha lite utsikt är det roligare, jag skulle prova. Stockholm växer ju så det är bra med alternativ".

Inte aktuellt med båtlinje året runt

Bakgrunden till båtförslaget är att regionen i sin utredning av framtidens pendelbåtstrafik dömer ut en ny båtlinje mellan Hägersten, Mälarhöjden, Sätra och Vårberg.

Här finns ingen tid att vinna med sjötrafik eftersom resenärerna kan åka röda linjen, slår regionen fast.

Men Skärholmens stadsdel anser att sommartrafik på sträckan skulle ge flera vinster.

Det förslaget går nu vidare till regionen som avgör om och var nya linjer kommer startas.

Visa merVisa mindre