Nytt steg för att riva pirathamnen på Söder

Staden har nu tagit flera steg närmare rivningen av pirathamnen i Årstaviken. "Äntligen!" säger ordförande i exploateringsnämnden Johan Nilsson (M). "Det känns förjävligt", säger Lasse Larne – som bott i hamnen i nio år.

  • Publicerad 20:10, 4 mar 2019

Det var i maj i fjol som staden till slut klubbade igenom beslutet att riva den så kallade pirathamnen vid Årstaviken. Hela hamnen, med dess olovliga båtar, skulle vara borta till sommaren 2019 har det sagts.

Nyligen ansökte staden om handräckning hos Kronofogden för att forsla bort de två största båtarna i hamnen. Man har nu även upphandlat den entreprenör som ska sköta själva rivningen.

– Äntligen! Det här är en bra start, men vi kommer löpande lämna in ytterligare ansökningar till Kronofogden om att ta fler av båtarna i beslag, hela skiten ska bort, säger ordförande i exploateringsnämnden Johan Nilsson (M).

Rivningen av oljepiren kommer inte att ske förrän efter 31 augusti, efter ett nytt beslut av länsstyrelsen. Men Johan Nilsson hoppas att de människor som vistas i pirathamnen självmant ska flytta sina båtar tills dess, när de nu ser att det är på allvar. Men det ska han nog inte vara så säker på.

"'Lägger till en bit bort"

Lasse Larne, den förste piraten i hamnen som nu varit hans hem i nio år, är både ledsen och upprörd över beskedet.

– Det snurrar mycket i skallen, jag vet inte vad jag ska göra. Jag trivs bra här. Förmodligen kommer jag bara att lägga till en bit ut här i stället när isen släpper, vid dykdalberna där, säger han och pekar mot betongklossarna ute i vattnet tjugo meter bort.

Enligt honom är det ungefär tio personer som bor eller mindre permanent på de olovliga båtarna i hamnen.

– Vi är småfolket. Vart ska vi ta vägen? Det är människor som på olika sätt inte passar in i det vanliga samhället. Vi måste också få finnas i staden.

Lasse Larne, den förste piraten i hamnen. Foto: Sacharias Källdén

Ungefär tio personer bor på båtarna vid oljepiren. Foto: Sacharias Källdén

Lasse Larne har svårt att förstå att staden såväl som många Södermalmsbor uppfattar hamnen som ett störningsmoment.

– Vi bidrar utsmyckning i form av konst och de som kommer hit och pratar med oss går positiva härifrån. Turister kommer och tar bilder. Vi hade gärna fått en container så vi kunde slänga skräp men det har det ju inte varit tal om. Vi hade hoppats att staden hjälpt till att lyfta det här till ett positivt inslag.

Ska jobba upp tempot

Att Lasse funderar på att flytta båten bara några meter bort sätter fingret på stadens fortsatta dilemma: hur ska stadens strandkanter fredags från olovliga båtar i framtiden? Något Johan Nilsson (M) tillstår är “komplicerat”.

–  Eftersom det tagit sådan tid i den här frågan på grund av oklarhet i ägarförhållanden så förstår jag att man tror att man kan flytta båten en bit och få vara kvar flera år till. Men nu tar vi ett krafttag och kommer att gå hårdare fram med avhysningar, vi håller på att se över hur vi kan jobba upp tempot generellt och vilka lagar man kan stödja sig på.

Båtvraken kan bli kvar vid Årsta holmar – i sommar med

Att personerna som bor i hamnen inte upplever sig passa in någon annanstans i samhället, menar han är en fråga för socialtjänsten.

–  Hur skulle det se ut om alla stockholmare la sina båtar där de behagade? Det är inte acceptabelt att ockupera vare sig mark eller vatten utan tillstånd.

"Känns förjävligt"

När staden gav beskedet om att man klubbat igenom rivningen i fjol, sa Lasse att han kanske skulle ockupera den vid rivningen tillsammans med de andra som bor där. Men nu är han inte lika säker.

–  Jag vet inte. Det känns förjävligt. Många här är oroliga. Jag vet inte hur jag kommer göra den dagen det händer, det står stilla i huvudet alltså. Jag får gå på känslan i stunden.

Hamnen ligger vid det populära stråket runt Årstaviken. Foto: Sacharias Källdén

En nio år lång följetong kan snart vara över

Pirathamnen utgår från en oljepir vid Årstaviken, där Lasse Larne var först på plats med att kasta ankar för nio år sedan. Sedan dess har fler och fler båtar tillkommit.

På grund av att staden och landstingets fastihegsbolag Locum, som äger piren, inte kunnat komma överrens om vem som ska stå för rivningen, har hamnen fått ligga kvar. Något som stuckit i ögonen på såväl grannskap som de intilliggande båtföreningar som betalar för sina platser.

Under hösten 2017 hamnade pirathamnen på var mans läppar, då en 37 meter lång pråm plötsligt anslöt sig. Enligt polisen bedrevs narkotikaförsäljning på skandalskeppet, som stod i våldsam brand i januari 2018.

Enligt avtalet från maj 2018 tar staden på sig ansvaret för rivningen av hamnen, avhysningen och saneringen. Landstinget kommer att bidra med 3 miljoner kronor, resterande kostnader tillfaller Stockholms stad.

Förutom rivning av själva piren och dess fundament, ska även alla förtöjningsmöjligheter i närheten av piren tas bort – för att undvika att en ny pirathamn växer fram.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.