PROBLEM. Presskonferens 2017 om den nya t-banestationen i Hagalund. I dag har kommunstyrelsens ordförande Pehr Granfalk (M) och partikamraterna finansregionrådet Iréne Svenonius och regiontrafikrådet Kristoffer Tamsons fått problem. Foto: Michael Folmer

Oklart vem som står för t-banans slutnota

Gula linjen till Arenastaden blir dyrare än beräknat – och försenas. Det är det enda som är säkert efter några turbulenta dagar för det stora tunnelbaneprojektet.

  • Publicerad 06:03, 21 nov 2019

Det här är ingen tid att ägna sig åt pajkastning.

Det var i slutet på förra veckan som bomben briserade: regionens tre tunnelbaneprojekt till Nacka, Barkarby och Solna blir nio miljarder dyrare än beräknat.

Prislappen hamnar på 32 miljarder kronor i stället för 23 miljarder. Åsikterna om vad som orsakat fördyringen och vem som ska betala slutnotan går isär.

Regionen bär ansvaret, anser infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Nya miljö- och säkerhetskrav har orsakat merparten av fördyringen. Därför bör staten betala, anser trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Förhandlingar pågår

Det finns redan ett avtal som reglerar eventuella kostnadsökningar upp till 2,9 miljarder. Där tar staten ansvar för hälften av merkostnaden, 1,5 miljarder. Solnas del landar på 68 miljoner.

Men avtalet reglerar inte merkostnader över 2,9 miljarder. Återstår alltså drygt 6 miljarder i kostnader som ska fördelas mellan stat, region och berörda kommuner. Hur mycket som eventuellt kan hamna på Solna är det ingen som vet. Förhandlingarna har redan startat.

– Alla har ett ansvar och Solna kommer att vara en konstruktiv part i förhandlingarna. Det här är ingen tid att ägna sig åt pajkastning, säger kommunstyrelsens ordförande i Solna, Pehr Granfalk (M).

Oppositionsrådet Arne Öberg (S) anser att alliansstyret i regionen bär det politiska ansvaret.

– Det är ju inget tvivel om vilka som drog igång projektet från början. Då måste man också ta sitt ansvar, säger han.

Oavsett vem som bär ansvaret och vem som ska skjuta till de miljarder som fattas är en sak klar. Gula linjen mellan Odenplan och Arenastaden försenas med minst två år och kan invigas tidigast 2028.

Gula linjen

Gula linjen mellan Odenplan och Arenastaden skulle enligt den ursprungliga prognosen vara i drift 2022.

Sedan dess har projektet försenats och blivit dyrare än beräknat.

Solnas ska enligt det ursprungliga avtalet stå för 600 miljoner, en summa som i stort sett har finansierats genom exploateringsbidrag från fastighetsbolag som ska bygga i anslutning till den nya tunnelbanelinjen.

Den planerade stationen i Hagalund berörs inte av fördyringen.

Stockholm Direkt