Stilla. Anna Lihr på Trafikverket säger att rulltrappor är ett måste vid nödläge. Foto: Michael Hoffman/Elin Gårdestig

Omöjligt evakuera Citybanan utan rulltrappor

Varför bygger man en supermodern tåganläggning utan vanliga trappor? Och varför måste man stänga hela stationen när rulltrapporna inte fungerar. Vi frågade Trafikverket, som byggt de nya stationerna Stockholm City och Odenplan.

  • Publicerad 06:50, 17 jul 2018

Varför finns det inga vanliga trappor för Citybanan?

– När man bygger ett så här stort nytt system för pendeltåg så använder man beprövad teknik och följer gängse regler. Vi hittar inte på något eget. Och för att kunna evakuera vid en nödsituation krävs det att rulltrapporna fungerar. Därför stängdes stationerna. Det var en säkerhetsfråga, säger Anna Lihr, kommunikationsdirektör på Trafikverket.

Ingen prognos för när Stockholm City kan öppna

Men man kan väl evakuera via vanliga trappor?

– Vanliga trappor hjälper inte vid en nödsituation när man är så långt under marken. Det går för långsamt. För att stationerna ska kunna evakueras krävs att rulltrapporna rullar. Det här är beprövade metoder.

Kommer det att bli ett juridiskt efterspel på det här?

– Det här tycker jag är viktigt: det är helt uppenbart att leveransen av rulltrappor inte varit fullgod. Vid en sådan här omfattande upphandling är det oerhört anmärkningsvärt, och det gör mig bekymrad.

Kan staten och landstinget få tillbaka pengar på affären?

– Det finns en omfattande garanti på sådana här stora projekt. Men exakt hur den är utformad, det vet jag inte.

Från SL meddelar man att det också finns andra utrymningsvägar, bland annat en parallelltunnel, om en olycka skulle inträffa och man måste utrymma de otursförföljda stationerna.

Resenärer upprörda i pendelkaoset

Anna Lihr, presschef Tillförordnad kommunikationsdirektör från 1 mars 2015 Foto: Elin Gårdestig