Avgift. Nu slopas parkeringsavgifterna på runt 300 gator i Bromma. Foto: Stockholms stad/Ylva Bergman

Parkeringsavgifter slopas i Bromma

300 gator i Bromma blir avgiftsfria. Det efter att Transportstyrelsen upphävt beslutet om de kritiserade parkeringsavgifterna på vissa av stadsdelens gator.

  • Publicerad 11:44, 3 jan 2019

Fram tills för något år sedan var gatuparkeringarna gratis i Bromma. Men när de nya parkeringsreglerna infördes runt om i Stockholm under 2017 och 2018 blev Brommaborna tvungna att pröjsa fem kronor per timme för sin parkering, under vardagar mellan klockan 7-19.

Men avgifterna i Bromma blev inte långvariga. Beslutet överklagades av en Brommabo som nu har fått rätt och under fredagen den 20 december valde Transportstyrelsen att upphäva beslutet, vilket Dagens Nyheter var först med att berätta.

Enligt Transportstyrelsen borde kommunen ha utrett och motiverat beslutet att införa parkeringsavgifterna bättre.

– Det finns en lag från 1957 som säger att kommunen inte får ta ut avgift för gatuparkering om inte parkeringen är trafikstörande. I den utredning som finns nu har kommunen inte motiverat sina beslut på ett sådant sätt att Transportstyrelsen kan avgöra om avgifter behövs för trafikens ordnande. Man får alltså inte ta ut avgift för parkering bara för att, säger Lars Hammar, utredare på Väg och järnväg på Transportstyrelsen till StockholmDirekt.

Hälften av gatorna kostar

Enligt Malinda Flodman, presskontakt på Trafikkontoret, har man bara utrett de lokala trafikföreskrifter som överklagats, vilket är 289 stycken. Just nu skyltas dessa gator om, ett arbete som ska vara klart den 7 januari – då gatorna blir helt avgiftsfria.

– Det är ungefär hälften av de gator där avgifterna införts i Bromma, resten kommer fortfarande vara avgiftsbelagda, säger hon.

På frågan om upphävningen kommer påverka andra stadsdelar i Stockholm där parkeringsavgifterna införts är svaret nej.

– Vad jag förstår det som hade man ett treveckorsfönster på sig att överklaga beslutet när detta infördes. Nu kan man inte överklaga längre, säger Malinda Flodman.

Så man kommer inte se över om motiveringarna för parkeringsavgifterna är tillräckliga för andra delar av Stockholm?

– Nej, men kanske att det här påverkar hur man gör med parkeringsavgifter i Stockholm i framtiden eller i resten av landet, säger hon.