Planen: Ännu mer reklam i SL-trafiken

Nu ska SL dra in ännu mer pengar på reklam i kollektivtrafiken.

  • Publicerad 20:00, 28 feb 2019

Mer digital reklam i busskurer och i spårtrafiken. Sälja tillstånd till företag för tillfälliga marknadsförings-kampanjer på stationerna. Det är några av punkterna som trafikförvaltningen och SL nu ska jobba vidare med för att dra in mer pengar på reklam och lokaler i kollektivtrafiken.

Enligt Kristoffer Tamsons (M), regiontrafikråd, har man senaste åren ökat reklamintäkterna kraftigt till cirka 350 miljoner. Enligt den nya given finns det i runda slänger kring 80 miljoner ytterligare att hämta enligt tjänstemännens utredning.

– Det finns en outnyttjad potential både när det gäller reklam och uthyrning av våra lokaler. Det är en viktig intäktskälla, säger Tamsons.

Att tillåta exempelvis reklam i SL-appen, som också utretts, får däremot kalla handen.

Finns det, som du ser det, någon risk att det kan bli för mycket reklam i kollektivtrafiken?

– Vi ska arbeta med reklam på ett smart, ansvarsfullt och klokt sätt och utveckla bra ytor i butiker och runt kollektivtrafiken. Jag tror mycket på att jobba med smartare digitala ytor, som kan användas till annat också, exempelvis resenärsinformation.

Den nya spellagen, med efterföljande spelreklam, har skapat debatt och även anmälts av allianskollegan Sara Svanström. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill se ett stopp för spelreklam i SL-trafiken och menar att det är något som SL skulle kunna bestämma självt som en lokal riktlinje. Men det ratas av Tamsons.

S och V vill förbjuda spelreklam i SL-trafiken

– Vi ska arbeta med reklam på ett ansvarsfullt sätt och jobbar både efter svensk lagstiftning och den Internationella handelskammarenS, ICC:s, regelverk. Det har det funnits en stor politisk enighet om. Vill man bryta upp hur vi jobbar långsiktigt så behöver man ha mer på fötterna om hur det ska göras. Vi har samma regelverk som Stockholms stad och jag tycker det är klokt om vi alla drar åt samma håll, säger Tamsons.

Så här ska SL dra in mer pengar på reklam

Ökad digital reklam i busskurer: 50 miljoner kronor/år. Krävs bygglov och har beviljats ett tillfälligt bygglov på en plats i december. Finns ytterligare 15 ansökningar i ett första skede.

Öka digital reklam i tunnelbanan och pendeltågen: Upp till 10 miljoner kronor/år

Nya reklamytor vid renoveringar: Upp till 10 miljoner kronor/år. Till exemepel Roslagsbanan, Gullmarsplan, Barkaby, Lidingöbanan, Tvärbanan och i nya busskurer.

Nya reklamytor vid ny kollektivtrafik: 10 miljoner kronor/år och större anläggning. Förutsätter att byggs in från start och samtal är inledda med förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

Försäljning av tillfälliga rättigheter till marknadsförening lokalt på stationer: Exempelvis att låta ett företag sälja/skylta/dela ut med sina produkter vid en station under en begränsad tid. Trafikförvaltningen har kollat på London där det är vanligt. Exempelvis betalade Nestle betalade cirka 1 miljon kronor för att skylta upp på en station en vecka och dela ut vattenflaskor.

Låta andra företag sälja digitala biljetter.

Vad tycker du om att SL vill införa mer reklam i kollektivtrafiken?

Bernt Persson, 73, pensionär:

– Det spelar väl ingen roll. Bara det inte är naket, skulle se konstigt ut.

Calle Viking, 32, pappaledig:

– Jag är lite tveksam till det om man säger så. Det är mycket reklam överallt ändå. Det kan snarare bli mindre.

Kerstin Malmborg, 77, pensionär:

– Jag är inte så förtjust i det. Vi är flera äldre som upplever stationerna som lite jobbiga, röriga. Nu vet man att det sitter reklam där och där. Om de sätter in mer reklam blir miljön ännu rörigare. Det är väldigt mycket reklam redan. Det är för mycket intryck.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.