Platt fall för NoFo

Ett vibrerande hett område med samma styrka och attraktionskraft som SoFo. Det var drömmen när begreppet NoFo först myntades för fyra år sedan. Men hur gick det egentligen? Tja – inte alls.

  • Publicerad 20:00, 13 jun 2018

Om ett år är jag övertygad om att många fler kommer känna igen NoFo

Det var runt 2014 som begreppet NoFo, en förkortning för "norr om Folkungagatan" först kom på tal. Marknadsföringsknepet att lansera de trendiga hipsterkvarteren söder om Folkungatan som SoFo, hade fått området att blomstra. Något som inte minst märktes när modemagasinet Vogue listade platsen som världens tredje coolaste kvarter.

Stärkta av framgångarna lyfte den dåvarande ordföranden för SoFo Företagarförening, Mats Lagerman, idén om att satsa lika hårt på att ompaketera och lansera området norr om Folkungagatan på samma sätt. Ett halvår senare valde Glenn och Marie Tammemägi, som då drev Columbus hotell på Tjärhovsgatan, att byta namn till NoFo Hotel.

– SoFo är mycket en känsla och den vill vi skapa även här. Om det går att framhäva NoFo som ett område vore det fantastiskt kul, sa Glenn Tammemägi till StockholmDirekt 2015.

SoFo vill expandera – kan bli NoFo

Men hur har det egentligen gått? Medan många i början fnös och tyckte att SoFo lät löjeväckande, är det i dag svårt att slå ifrån sig att det blivit ett vedertaget begrepp. Men NoFo – tja, det namnet känner inte ens handlarna i området själva igen.

TRÖGT. Lanseringen av NoFo som ett hippt område på Södermalm har gått trögt jämfört med den vitala grannen SoFo. Foto: Sacharias Källdén

– Vad är det? Jag kanske har sett det i tidningen någon gång men jag hade ingen aning om att vi låg där. Jag har svårt att se att det skulle ha någon betydelse för oss om det hette NoFo eller inte, säger Erik Körhan, bartender på Carmen.

Pub-gästerna som njuter av varsin bira skakar instämmande på huvudet.

– Jag har aldrig hört det men skulle inte använda det eftersom det är fånigt och jag vägrar använda SoFo också. Det är ju bara catchy mäklaruttryck för att folk ska kunna sälja sina lyor för en extra mille, säger Jan Ulander.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Öl-läppjaren Emelie Öberg vid bordet intill tycker att det känns ologiskt att hajpa området norr om Folkungagatan på samma sätt som SoFo.

– Här finns i princip inga parker eller naturliga mötesplatser i gatumiljön, det är mest byggnader och trånga gator, medan SoFo har Nytorget som ett nav, säger hon.

OBRYDD. Nadja Labbart på Kafé 44 har inte hört begreppet NoFo, och bryr sig inte om det överhuvudtaget. Foto: Sacharias Källdén

EJ FÖRVÅNADE. Simon Kiernan och Emilie Öberg på Carmen tycker inte att det är så konstigt att NoFo inte fått fäste, eftersom det inte är ett lika tydligt område med naturliga mötesplatser som SoFo. Foto: Sacharias Källdén

Nadja Labbart, som är en av de som driver det klassiska punkhaket Kafé 44 på Tjärhovsgatan, vill inte spekulera i huruvida lanseringen av NoFo skulle kunna gynna handlarna i området.

– Vi kör vår egen grej. Vi bryr oss inte om kommers, vi är en kulturell mötesplats, säger hon.

Krävs krafttag

Någon som dock är försiktig positiv till att göra en kraftsatsning för att etablera NoFo är Johan Karlsson som driver Urban Bike Wear på Tjärhovsgatan. Han har tidigare försökt ena näringsidkarna i området, men haft svårt att få gehör.

– Jag tänker att det vore bra om vi exempelvis kunde synka öppettider. Men vi är inte så många butiker och de flesta är små, så det är svårt att bilda ett eget kluster. I nuläget är det för lite verksamhet här för att kunna göra något ordentligt av det. I SoFo kan man spendera en hel dag, så ser det inte ut här än.

Sofo utmanas – nu ska Nofo bli hetaste kvarteret på Södermalm

SoFo Företagarförening har i dag en ny ordförande, som menar att föreningen helt enkelt inte har den kapacitet som krävs för att utöka eller driva en lansering för att lyfta NoFo.

– Vi jobbar ju ideellt och måste koncentrera oss på den plats där vi nu befinner oss. Men vi utesluter ju inte någon, det finns några företag som ligger norr om gränsen som är med. Men för att det ska bli ett starkt varumärke krävs att någon från själva området driver det, säger Helena Skolling, ordförande i SoFo Företagarförening.

POSITIV. Johan Karlsson som driver Urban Bike Wear på Tjärhovsgatan är pepp på uttrycket. Foto: Sacharias Källdén

NOFO. Det har nu gått tre år sedan Colombus Hotell på Tjärhovsgatan bytte skrud och blev NoFo Hotel, i ett försök att ge området samma lyft som SoFo. Foto: Sacharias Källdén

Kan vara tidsfråga

NOFO Hotel har dock inte gett upp. Desiré Eklund, som är hotelldirektör här sedan två och ett halvt år tillbaka, säger att man satsar så mycket som möjligt på att etablera begreppet – bland annat genom att rekommendera och samarbeta med närliggande restauranger och butiker under konceptet "NOFO & Friends".

– Vi tycker fortfarande att det är lika viktigt att lyfta hela NoFo som destination och ser också framsteg. Sedan kan det vara möjligt att alla grannar fortfarande inte hört ordet men vi jobbar väldigt hårt för att fortsätta utveckla det här området. Om ett år är jag övertygad om att många fler kommer att känna igen NoFo och också använda sig av det.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.