KONTROLL. Polisen genomförde en hastighetskontroll riktad mot cyklister på Götgatsbacken. Christer Baad, till höger, ledde insatsen. Foto: Per Brandt

Polisen bötfällde snabbkörande cyklister på Götgatan

Ständiga incidenter mellan fotgängare och snabbkörande cyklister och elsparkcykelförare. Mängder av klagomål. Trafiksituationen längs Götgatans gågata är farlig enligt Södermalmspolisen som i veckan gjorde en riktad insats mot fartsyndare.

  • Publicerad 15:44, 9 sep 2020

Under onsdagsförmiddagen var polisen på plats vid gågatan på Götgatsbacken för att framförallt kontrollera cyklisternas och elsparkcyklarnas hastigheter med laserkamera och bötfälla fortkörare.

Enligt Christer Baad, polisinspektör med trafikansvar på Södermalm, för att det är mycket incidenter på sträckan och att de får många klagomål om trafiksituationen.

– Vi arbetar med trafikfrågor dagligen men idag vill vi statuera ett exempel. Vi försöker sätta en prägel på hur vi vill att det ska se ut så vi slipper skadade i trafiken. Situationen här är farlig och så kan vi inte ha det, säger Christer Baad.

Stor polisinsats mot cyklister vid Slussen

Längs gågatan är det hastighet ”på fotgängarnas villkor” som gäller för alla trafikanter vilket är cirka sju km/h, enligt Baad. Men under kontrollen hade polisen satt en gräns på 20 km/h berättar han eftersom det var "relativa hastighet för dagen och att sju kilometer knappt går att cykla i”.

– Huvuddelen av de som cyklar här förhåller sig till reglerna och anpassar sig. Det är de som cyklar i 30 kilometer i timmen och kör slalom mellan fotgängarna här som vi vill komma åt. Krockar de med en fotgängare kan det bli en dödsolycka, säger Christer Baad.

Efteråt var han nöjd med insatsen som både resulterade i en del rapporterade trafikförseelser, men också en del "attitydkorrigeringssamtal". Både cyklister som bötfälldes och förbipasserande fotgängare som StockholmDirekt pratar med uppskattade insatsen, även om ingen ville medverka med namn eller bild.

Känga till staden

Enligt Christer Baad kommer de göra liknande insatser minst två gånger till innan vecka 44, men kanske då på andra platser. Han hoppas att fler ska visa hänsyn i trafiken.

– Jag hoppas att det här kan göra att man tänker till. Vi vill medvetandegöra att på den här sträckan så får man sakta ner, säger han.

Lösningen: Så ska cyklisterna bort från Götgatsbacken

Han passar även på att ge staden en känga. För situationen är långt ifrån ny. Genom åren har staden på olika sätt försökt förbättra trafiksituationen på sträckan, bland annat genom att få fler att cykla längs Repslagargatan utan något större resultat.

– Det är korkat att man har valt att dra en av de största genomfartslederna från ytterstaden här. Det är som att dra in Essingeleden på Sveavägen. Samtidigt måste vi anpassa oss till verkligheten och en gågata är en gågata, då är det sju kilometer i timmen som gäller, säger Christer Baad.

– Jag cyklar själv till jobbet och är för att fler ska cykla. Men då måste man också ge rätt förutsättningar. Det borde inte vara så svårt. Det pratas om att skicka folk till mars men vi kan inte lösa hur folk ska cykla i Stockholm, men politikerna verkar inte kunna enas.

Så många rapporterades

12 cyklister rapporterades för fortkörning med böter 1 000 kronor varav 11 accepterade direkt.

10-15 cyklister stoppades för "attitydskorrigeringssamtal"

1 cyklist rapporterades för rödljuskörning vid Götgatan/Hornsgatan, 1 500 kronor.

5 bilister rapporterades för att ha pratat i telefon under bilkörning vid Götgatan/Hornsgatan

1 registreringsskylt på en moped omhändertogs.

Visa merVisa mindre