Miljöfara. Olja och skräp bubblade upp från båthamnen i Årstaviken förra året. Foto: Sventab

Polisen vill se krafttag mot olovliga båthamnar

Konsekvensen av olovliga båthamnar i Stockholm blir ofta nedskräpning i och runt vattnet. Nu vill polisen se ett gemensamt krafttag för att minska både brottsligheten och miljöförstöring.

  • Publicerad 11:56, 12 maj 2020

Vi åker till samma ställen gång på gång men det händer ingenting.

I flera års tid har Stockholms stad haft problem med olovliga båthamnar längs med Mälarens strandkanter. I höstas revs den så kallade pirathamnen i Årstaviken. Efter det bosatte sig några istället vid Eolshäll, Axelsberg, och andra i Minneberg i Bromma.

Nu har en ny olovlig båthamn upptäckts i Johannesfred i Bromma, i anslutning till en rivningslokal. Enligt polisen har ett femtontal personer hållit till där i några veckor.

– Varje gång vi är där plockar vi stöldgods, det kan röra sig om värden för hundratusentals kronor. Men det är svårt att säga vem som stulit sakerna eller vem som äger dem, säger Erik Ullberg-Westin på sjöpolisen.

Han menar att båthamnarna leder till en nedskräpning i och runt vattnet. Efter avvisningen vid Årstaviken hittade dykare saker som slängts överbord, och olja och bensin bubblade upp från vrak. I Minneberg fanns nedgrävda latriner, metallvajrar och kanyler på marken.

LÄS ÄVEN: Rivningslokal i Johannesfred tillhåll för kriminella

Dykare. När pirathamnen i Årstaviken revs hittades flera vrak på botten. Foto: Sventab

Samlas. Flera båtar samlade i Liljeholmen. Foto: Sjöpolisen

Tidskrävande för polisen

Anna Lindgren, kommunpolis i Skärholmen, säger att flera båtar lagt till vid Liljeholmskajen. De flesta som bor där är enligt polisen missbrukare, vilket drar till sig fler missbrukare.

– Det är även mycket stöldgods och otroligt mycket nedskräpning framförallt i vattnet. Man dumpar sopor, skrot, kiss och bajs, det blir kolossala konsekvenser på djur- och växtlivet, säger hon.

Anna Lindgren säger att de olovliga båthamnarna tar väldigt mycket tid från polisen.

– Vi åker till samma ställen gång på gång men det händer ingenting. Markägarna måste agera snabbare, säger hon.

Det är markägaren som ansöker om avlägsnande hos Kronofogden.Ett skäl till varför det är svårt att komma tillrätta med de olovliga båthamnarna är att de bara behöver flyttas några hundra meter för att det ska krävas en ny ansökan. Men nu ska representanter från staden, andra markägare, lokalpolisområden, sjöpolisen och Kronofogden sätta sig ner för att se om det går att ta ett större grepp om olovliga båthamnar.

– Då kan vi också se om rådande lagstiftning räcker till eller om man måste gå via stadshuset för att ta fram andra verktyg, säger Matti Rönnqvist, kommunpolis i Bromma.

Pirathamnen i Årstaviken

Har väckt uppmärksamhet genom åren, och i början av 2018 började en 37 meter lång oljepråm brinna, efter rapporter om knarkförsäljning och stök på båten.