Visionen. Fastighetsbolaget SSM vill bygga Stockholms högsta bostadshus. Foto: SSM fastigheter & Wingårdhs

Professor: Därför är Tellus towers inte skrotat

Staden släpper inte planen på Tellus towers, trots nej från Brommas och Arlandas ägare. Bostadsprofessor spår att man nu vill ta striden med flyget en gång för alla – för att få grönt ljus för fler höjdarbyggen i Stockholm.

  • Publicerad 09:00, 9 mar 2019

Fastighetsprofessorn Hans Lind. Foto: Joakim Kroger

Beskedet kom redan i somras. Tellus towers och flygtrafiken till Bromma och Arlanda är på kollisionskurs med varandra. Flygplatsernas statliga ägare Swedavia sa då nej till stadens plan för bygget vid Telefonplan.

Planerna för Tellus Towers lever

De två husen är så höga att de sticker upp i den del av luftrummet som är skyddat för att säkra luftvägarna till och från Stockholms flygplatser. Det uppger Martin Bäcklin, kvalitetsansvarig för flygsäkerheten på Swedavia Bromma.

"Komplext, tidsödande och delikat"

Ska tornen, trots detta, byggas måste stora ingrepp göras i flygtrafiken över Stockholm. Ett jättearbete väntar i så fall när flygets motorvägar, helt eller delvis, måste konstrueras om.

– Om det låter sig göras är för tidigt att säga. Klart är att det är väldigt komplext, väldigt tidsödande och mycket delikat. Det kommer krävas teknisk navigationsutrustning som i nuläget inte finns installerad, säger han.

Att göra om dagens luftvägar kan också få stora konsekvenser för hur många flyg som kan landa och lyfta i Stockholm, enligt Martin Bäcklin.

– Frågan är om vi kommer kunna leverera i samma kapacitet som idag eller om vi kraftigt får reducera flygtrafiken till Bromma till exempel. Det vet vi inte idag, säger han.

Professor: "Staden utmanar Swedavia"

Trots Swedavias tunga invändningar mot Tellus towers beslutade stadsbyggnadsnämnden i början av året att planen för höjdarbygget rullar vidare. Flygets påverkan ska “utredas vidare”.

Tellus Tower har fått ny plats på Telefonplan – återuppstår som två torn

Ett lika riskfyllt som genomtänkt agerande av staden och fastighetsägaren, säger Hans Lind, professor i fastighetsekonomi.

– Om kommunen hade övertygats av Swedavias argument borde man ha backat nu men min tolkning är att man vill få det här prövat i domstol. Kommunen vill bygga högt på flera ställen och överklagas Tellus towers så får man en dom som kan utgöra riktlinjer för övriga projekt, säger han.

Segdragna samtal om höghusbyggen

Just riktlinjer för höghusbyggen har staden och Luftfarstverket försökt få till i flera år. I början av 2016 uppgav stadsbyggnadskontoret till Dagens nyheter att man skulle samarbeta för att undvika konflikter mellan framtida byggen och flygsäkerhetskrav.

“Vi kan inte fortsätta att hamna i långvariga processer” sa Thomas Stoll, planchef på stadsbyggnadskontoret då till DN. Målet var att vara i hamn våren 2016.

Trots att det nu har gått tre år sen samtalen startade vill Thomas Stoll i dag inte kommentera vad arbetet lett fram till. I ett mejl skriver han att “det rör sig framåt men det är komplexa frågor”.

Fastighetsprofestern Hans Lind tolkar det som att något gått snett i förhandlingarna.

– Nu vill man ta striden om att bygga högt en gång för alla och tvinga Swedavia att lägga korten på bordet. Det har varit ett antal projekt där man skalar av våningar på hus och jag tror att kommunen har tröttnat och vill få svar på "vad är rimligt när vi bygger högt", säger han.