Foto: Claudio Britos

Proffstyckarna i klass 9F tackar för sig

Redan i femman stångades de med tv-profilerna Filip och Fredrik och sedan dess har de suttit i morgonsoffor, vunnit priser, hängt med ministrar och gått i klinch med Hanif Bali. Det här historien om klass 9F och Sveriges bästa lärare.

  • Publicerad 11:50, 10 jun 2019

”Vi är bara 12 år. Redan nu kommer många av er att sluta läsa.”

Så inleds en debattartikel i Aftonbladet från februari 2015 undertecknad ”Klasserna 5A och 5B, Edboskolan”. Utbildningsradion, UR, hade beslutat att lägga ner tv-programmet Geografens testamente vilket råkade vara elevernas absoluta favoritprogram. De var tvungna att göra något.

Deras aktion blev starten på en riksomspännande kampanj som som slutade med att programmet räddades från nedläggning. Det blev också startskottet för en resa som har tagit läraren Maria Wiman och hennes elever till morgonsoffor, bokmässor och in i huvudet på internettroll och riksdagsledamöter.

I de där första meningarna i den första debattartikeln formulerades klassens uppdrag: Deras ålder är inget hinder, de kan och ska förändra världen.

Nu närmar sig deras gemensamma resa sitt slut. Eleverna har bytt skola till Östra grundskolan, blivit av med några klasskamrater och fått några nya, och inte minst blivit fem år äldre. Och om två veckor är det dags för klass 9F att vinka hej då till grundskolan och deras mentor och favoritlärare Maria Wiman.

Efter fem år är deras uppdrag fortfarande detsamma:

– Jag vet inte vad jag kommer jobba med i framtiden. Men Maria har visat att vi kan göra skillnad, så det enda jag vet är att jag kommer jobba för att göra världen till en bättre plats, säger Clara Andersson som sitter med sina klasskamrater på skolgården och tänker tillbaka på deras tid tillsammans.

Vi har börjat kalla oss ”Marias megafoner” som ett internskämt, men vi vet ju att det är våra åsikter och våra texter. Att personer som inte har gått ut grundskolan har åsikter verkar vara extremt provocerande

Sista natten med gänget. En utflykt till Kärsön och en avslutningsbal är vad som återstår för klassen innan de splittras ut till olika gymnasieskolor. Foto: Claudio Britos

De flesta skoluppgifter är inlämnade och nu återstår bara en klassresa till Kärsön och avslutningsbalen innan de försvinner ut på olika gymnasieskolor runt om i Stockholm.

​– Vi har bokstavligen vuxit upp och format våra åsikter här, med varandra och Maria. Men gud, det här är så sorgligt, säger Alice Lundberg.

Värdeskapande lärande

När debattartikeln i Aftonbladet skickades in visste inte läraren Maria Wiman att hon stod på tröskeln till ett helt nytt sätt att lära ut – det som kallas värdeskapande lärande. Det går ut på att eleverna ska göra saker på riktigt. I stället för att lämna in en uppsats som sen slängs i papperskorgen ska de rikta sin uppgift utåt mot allmänheten, till exempel försöka få en debattartikel publicerad eller starta en insamling för barnsoldater i Sierra Leone.

Nu har hon skrivit en bok i ämnet och klassen har blivit ansiktet utåt för rörelsen.

Kanske har klassen haft störst avtryck i sin kamp mot vuxnas näthat, något som de har personliga erfarenheter av. Många har avfärdat klassens debattartiklar och hävdat att de är skrivna av deras lärare. De har mer än en gång blivit kallade ”Marias megafoner”.

– Det har varit ganska många lärare och rektorer som har kallat oss det. Vi har börjat kalla oss ”Marias megafoner” som ett internskämt, men vi vet ju att det är våra åsikter och våra texter. Att personer som inte har gått ut grundskolan har åsikter verkar vara extremt provocerande, säger Alice Lundberg.

I oktober 2017 försvarade klassen fördelarna med tekniska hjälpmedel i skolan i en debattartikel i DN med rubriken ”Vi lever trots allt i nutid – inte dåtid”. Snart svarade den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali på Twitter:

”Okynnet av lärare att använda 13-åringar som megafon visar verkligen att vi ”lerver” i nutid.”

... och sedan:

”Jag har också påpekat okynnet av att använda barn som saknar grundläggande kunskaper i samhällskunskap, biologi etc som slagträ i debatten.”

Det var någon som skrev att jag var en misslyckad abort, det måste ha varit efter Hanif Bali-krönikan

"Innan jag gick i den här klassen trodde inte jag att jag kunde skriva texter, men hon pushade mig", säger Chantelle Berry. Foto: Claudio Britos

Ingemar Sandén

Clara Andersson

Isac Kristiansson

Det fick klassen att reagera. Bland annat skrev Ingemar Sandén, då 14 år, en debattartikel i HuddingeDirekt:

”Det är svårt att beskriva hur konstigt det känns att vara mer professionell än en riksdagsledamot. Medan vi skriver debattartiklar och krönikor så går han till Twitter och hånar oss.”

Klassen fick till slut Hanif Bali att pudla. Det var inte första gången klassen fått kändisar att göra just det. Under kampanjen för Geografens testamente fick de Filip och Fredrik att pudla i direktsändning i programmet Breaking News på Kanal 5 efter att de hånat klassens kamp.

Men det är inte bara kändisar som har hånat dem. De har ofta fått utstå rent näthat.

– Det var någon som skrev att jag var en misslyckad abort, det måste ha varit efter Hanif Bali-krönikan, säger Ingemar Sandén.

Kampanj mot vuxnas näthat

Erfarenheterna blev startskottet till en kampanj mot vuxnas näthat som de sammanställde i en broschyr med titeln ”Är det bara unga som hatar?”.
I den informerar de om vad lagen säger om näthat och sätter fingret på att näthat inte är ett ungdomsproblem, utan något som vuxna måste ta ansvar för.

Förra året fick klassen Surfa Lugnt-priset för sina folkbildningsinsatser och blev tack vare det inbjudna att diskutera källkritik på Lärarförbundets scen på bokmässan i Göteborg.

Glena Mohammad (till vänster). Foto: Claudio Britos

Alice Lundberg

Matilda Solstrand

Det känns ändå tryggt, eftersom jag släpper iväg självständiga, källkritiska individer som är redo att ta sig an världen.

Klassen har också vunnit Huddinge kommuns demokratipris och varit nominerade till priset Årets nätängel 2018. Prisregnet toppades till slut med att Maria Wiman fick utmärkelsen Sveriges bästa lärare av Handelskammaren.

”Hon pushade mig”

Hennes elever är de första att skriva under på att hon är bäst i landet. Chantelle Berry är relativt ny i klassen men har redan hunnit bli upplyft och publicerad.

– Maria har inspirerat dem med lågt självförtroende att tro på sig själva, att gå ur sin comfort zone. Innan jag gick i den här klassen trodde inte jag att jag kunde skriva texter, men hon pushade mig. Hon tyckte att mina ord skulle komma ut i världen och inte stanna i skolan. Hon fick mig att tänka om. Även om det bara är i en liten tidning kan det ha en liten påverkan, det är alltid värt ett försök, säger hon.

När eleverna städat ur skåpen och kramat Maria hej då ska även hon påbörja en nystart. I höst börjar hon undervisa på Skapaskolan i centrala Huddinge och tar sig då an en ny klass i årskurs sju.

– Det kommer bli jättespännande att börja om från början med ett nytt gäng. De kommer definitivt också synas, jag kommer köra samma pedagogik på det gänget och det vet vi ju blir bra resultat. Men det här gänget vi har liksom växt ihop, det vet man ju inte om det går att åstadkomma igen, säger Maria Wiman som inför avslutningen går omkring med en ständigt växande separationsångest.

– Jag har sett dem växa upp från barn till unga vuxna. Jag kommer inte vara så stursk på avslutningen, men det ingår ju i det här jobbet att de ska flyga vidare någon gång. Det känns ändå tryggt, eftersom jag släpper iväg självständiga, källkritiska individer som är redo att ta sig an världen.

Klass 9F:s historia i korthet

2015: Maria Wimans elever i 5A och 5B i Edboskolan skriver en debattartikel i Aftonbladet som startar en nationell kampanj som till slut räddar deras favoritprogram Geografens testamente.

Eleverna tvingas försvara sin kamp i livesändning i Filip och Fredriks Breakings news. Eleverna prisas med Huddinge kommuns demokratipris.

2016: Klassen samlar in pengar till barn på flykt undan kriget i Syrien.

Edboskolan lägger ner sitt högstadium och eleverna tvingas flytta till Östra grundskolan. De flesta hänger med till klass 7F, inklusive läraren Maria Wiman.

2017: Klassen ger sig in i debatten om digitala hjälpmedel i skolan och blir kallade lärarens megafoner av riksdagsledamoten Hanif Bali. De startar en motkampanj som får Bali att pudla.

Klassen får påhälsning av utbildningsminister Gustav Fridolin.

2018: Klassen vinner Surfa lugnt-priset för sitt engagemang och sin broschyr om näthat bland vuxna. De blir inbjudna att tala på bokmässan i Göteborg.

2019: Maria Wiman ger ut boken ”Värdeskapande lärande” om sin särskilda pedagogik. Hon vinner senare Handelskammarens pris för Sveriges bästa lärare.

Foto: Claudio Britos