Borta. De tillfälliga farthindren har tagits bort och nya permanenta ska komma på plats under året. Foto: Per Brandt

Raggarstöket tillbaka i Vasastan

Sol, värme... och nytt raggarstök på Sveavägen. Grannars förhoppning är att ett permanent farthinder ska upp innan sommaren men än är inget datum klart.

  • Publicerad 19:54, 1 apr 2019

"Åter en sömnlös natt på Sveavägen". I ett läsarmejl klagar en boende på Sveavägen på buskörning, fylla och nedskräpning på gatan. Som vi har skrivit tidigare jobbar polisen, trafikkontoret, stadsdelsförvaltningen och boende för att komma till rätta med problemen och bland annat har provisoriska farthinder satts upp i höjd med Vanadislunden.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Innan vintern plockades dock dessa ner. I år ska ett nytt, permanent, hinder komma på plats. Just nu är ritningen ute på remiss hos bland annat trafikförvaltningen.

– Målet är att arbetet ska utföras så snart som möjligt, och helst innan sommaren, men först måste det godkännas och vi har inte all rådighet eftersom det är andra som ska utföra arbetet åt oss, säger Gustaf Bergeröd, områdesansvarig på trafikkontoret.

Farthinder för raggarstök blir permanenta

Stadsdelsförvaltningen kommer dessutom att byta ut de betongsuggor som gör det svårare att parkera på trottoaren till blomurnor under året. Inget datum är satt men även där är förhoppningen att det ska ske innan sommaren. Dessutom ska man sätta upp ett så kallat gräskantsskydd som hindrar bilister att köra upp i Vanadislunden.

Polisen fortsätter också att hålla extra trafikbevakning på Sveavägen.

– Särskilt nu när våren kommer. Dels övervakar vi trafiken generellt men vi jobbar också med ordningsbrott, som skadegörelse, offentlig urinering och bilar som står på tomgång och spelar väldigt hög musik, säger Måns Gauffin, kommunpolis på Norrmalm, och fortsätter:

– Vi har också ett samarbete med parkeringsvakterna på gatan. Vi finns i flera olika skepnader kan man säga.

De boendes förslag om att sänka hastigheten från 50 till 40 kilometer i timmen ska också genomföras men tidigast 2020 när turen har kommit till Norrmalm i stadens stora projekt för att sänka hastigheterna i stan.

Andra boendeförslag som att fimpa körfält eller bygga cykelbanor istället för busskörfält ska utredas inom det större projektet för Sveavägens framtida utformning som fortfarande pågår.