Daniel Solberg, arkivbild från när vi träffade honom förra året. Foto: Sacharias Källdén

Rågsvedsbo skapar gerillakonst i t-banan

Rågsvedsbon Daniel Solberg vill få SL-resenärerna att lyfta blicken från mobilen och tänka positiva tankar. Så han vänder på reklamskyltarna och målar dit sin egen konst.

  • Publicerad 16:30, 4 nov 2019

Undrar du vad det är för spontan-tecknade konstverk som pryder vagnarna längs linje 19 emellanåt? Här är svaret. Det är Söderortsbon och konstnären Daniel Solberg som ibland vänder på reklamaffischerna och målar dit egna bilder och text. Bilderna består oftast av porträtt, ibland kompletterat med ett kort budskap.

Titta upp från mobilen

Han började skapa sin gerillakonst i tuben redan 2012, då handlade det i första hand om att sprida sina verk och sitt namn som konstnär, förklarar han.

– Nu har det mer blivit att jag vill sprida positiva budskap, få folk att titta upp från sina mobiler. Det kan ju hända att man ser något som förgyller ens dag. Det missar man om man stirrar i sin mobil.

Han gör det också för att han är less på reklam.

– Man betalar så mycket för att åka med SL och ingen har frågat oss om vi vill se all den där reklamen. Man blir bombarderad. Det finns ingen plats för kontemplation.

Bilderna brukar tas ned av SL:s personal efter ett tag eller av resenärer som tar med dem hem, enligt Daniel Solberg.

– Vid ett tillfälle mötte jag en tjej på tunnelbanan som berättade att hennes kompis tagit hem en av mina bilder och satt upp på väggen, det är kul!    

400 miljoner i reklamintäkter

Daniel har inget direkt system för när och hur han skapar verken, det kan bli lite närsomhelst. Men han håller sig till linje 19, eftersom det är den tunnelbanelinje han åker mest.

– Ibland får jag upp lite vettiga budskap i huvudet, då vill jag dela med mig av det.  

SL är inte överförtjust i Daniels konstkupp.

– De reklamköpare som betalar för att få exponering i kollektivtrafiken förväntar sig att deras reklam ska synas. Teckningarna är fina men de tas ned när reklamtavlorna byts, vilket sker varje vecka, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Reklamen är en viktig intäkt för SL, enligt Claes Keisu.

– I år räknar vi med att få in drygt 400 miljoner kronor i reklamintäkter, pengar som går tillbaka till stockholmarna eftersom det innebär att mindre pengar behöver tas från biljetter och i landstingsskatt för att köra, underhålla och bygga ut trafiken.

Mjuktuffa Daniel målar för ett bättre samhälle

Här öppnar efterlängtad idrottshall i Söderort

Nyheter Men hallbristen i Stockholm fortsätter oroa: "Brukar bli slagsmål om tiderna" Stämningen var på topp när nya Telefonplanshallen invigdes under måndagen. Men idrottsföreningar är kritiska mot stadens fortsatta hallbrist: "Det är risk att barn, föräldrar och ledare tröttnar".onsdag 22/1 16:30

Tre häktas för misstänkt mord i Farsta

Nyheter Person dog efter att ha hittats skadad i lägenhet På tisdagen beslutades att tre män häktas misstänkta för mord efter att en person på fredagen hittats skadad i en lägenhet i Farsta strand.onsdag 22/1 10:23