Syltkrukan. En av stationerna där kön ringlar sig lång. ”Det är så kul att komma ut och träffa kunderna så här, det blir väldigt personligt” säger Toy Ratsamee. Foto: Sacharias Källdén

Reko marknad tar över parkering i Skarpnäck

Skarpnäcks första rekoring drog i gång i december och tycks ha varit efterlängtad. SöderortDirekt var med när idrottsplatsen fylldes med bönder och medvetna konsumenter.

  • Publicerad 20:00, 29 jan 2020

Det handlar om att man har en relation
direkt till producenten.

På de reflexvästprydda ryggarna står det ”REKO – närproducerat utan mellanhänder”. Det är andra gången som Lotta Åberg och Tina Asplund arrangerar varuutlämning här på parkeringen, och ryktet har börjat sprida sig.

Förra gången, i december, var åtta bönder och mathantverkare på plats. I kväll blir de 14. Engagemanget visar sig också i rekoringens Facebook-grupp, REKO Stockholm Linje 17. I skrivande stund har den över 2 100 medlemmar.

– Jag tror att det handlar om att man har en relation direkt till producenten, en direktkontakt med var maten kommer ifrån, säger Tina.

– Jag tänker att det både är en fråga om klimatet och omtanke om djuren, att de fötts upp bra och att det är lokalproducerat, fyller Lotta i.

Försäljning på plats förbjuden

Samtidigt börjar folk strömma in på parkeringen. Lotta och Tina gör sitt bästa för att instruera producenter och konsumenter var de ska stå någonstans.

Vid ett av de uppställda borden finns köttbonden Caroline Parnéus. Inför dagens utlämning har hon tagit emot emot 47 ordrar. Med sig till parkeringen har hon bara de produkter som beställts på förhand; försäljning på plats är inte tillåten, säger rekoreglerna.

Initiativtagare. Lotta Åberg och Tina Asplund arrangerar varuutlämningen. Foto: Sacharias Källdén

Dimitris och Susanne Balotis är stammisar på Syltkrukan. ”Vi köper flera liter frysta svartvinbär” säger Susanne. ”Varför? För att jag gör den bästa sylten!” skrattar Dimitris. Foto: Sacharias Källdén

En kvinna frågar efter lamm- och nötlåda. En man ska ha nötfärs och hamburgare.

– Det gäller att hålla ordning på allt, säger Caroline medan hon letar bland köttstyckena.

Vid bordet intill står Elisabeth Andersson som specialiserar sig på must, sylter och marmelader. Enligt henne är det svårt som mindre aktör att leverera till de stora matkedjorna, eftersom det kräver sådana väldiga partier. Rekokonceptet fungerar annorlunda då man tar beställningarna direkt från kunderna.

– Jag tror på det här. Man får bra grejer och kan prata med mig direkt, säger ”Bettan”.

Kombucha à la Bagis

Den mest lokala av kvällens producenter torde vara bryggaren Fredrik Pettersson från Kombucheriet i Bagarmossen. Han har kommit hit på sin lådcykel, och i lådan finns den trendiga tedrycken kombucha.

– Den kommer att uppta hyllmeter på ICA Maxi om några år, säger han.

Fredrik tror att rekoringarna har framtiden för sig. ”Mer välorganiserat än sist”, säger han om kvällen. När folkmassan börjar avta konstaterar även arrangörerna att de är nöjda.

– Vi har fått många glada och positiva tillrop, säger Lotta innan hon lämnar parkeringen med ost och en låda ägg under armen.

En mörk avsides parkering förvandlas till en 1800-talsmarknad när marknaden intar Skarpnäck. Foto: Sacharias Källdén

Pappa Steve Kirk visar ett gäng nyvärpta ägg för Lilli, 2 år. Foto: Sacharias Källdén

Rekoring – vad är det?

REKO står för Rejäl Konsumtion och innebär att konsumenten handlar råvaror och produkter direkt från producenten, genom att folket på en ort går samman och bildar en så kallad rekoring.

Kontakten sköts oftast via en Facebook-grupp, där producenten annonserar och tar emot beställningar från kunderna.

Överlämningen sker vid särskilda gemensamma utlämningstillfällen. Alla affärer görs upp i förväg.

Källa. Hushållningssällskapet, REKO Stockholm Linje 17

Visa merVisa mindre