Strulet på gröna linjen har fått Viktor Borg, 26, att välja cykeln. Nu funderar han på att fortsätta med det. Foto: Sacharias Källdén

Rekordmånga har valt cykeln i sommar

Rekordmånga stockholmare har valt cykeln i sommar. En trend som är här för att stanna, åtminstone om man frågar cyklisterna själva.

  • Publicerad 20:00, 14 aug 2018

Trafikkontorets mätstationer visar att rekordmånga stockholmare har valt hojen som färdmedel i sommar.

Vi bad Tobias Johansson, trafikanalytiker på trafikkontoret, analysera samtliga mätstationer som varit i drift både 2017 och 2018 under juni och juli. Han kunde då konstaterar att att antalet cyklister ökat på alla håll i stan den här sommaren jämfört med förra. Det är dessutom den enskilt största ökningen från en sommar till nästa sedan 2014.

– Cykelpassagerna har ökat med cirka 16 procent i både innerstan och Söderort och i Västerort så ökade cykelpassagerna till och med lite mer, med knappt 19 procent.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), är glad över statistiken och tror att cykeltrenden beror på två saker. Dels den varma sommaren men också investeringen i cykelinfrastrukturen.

– Vi har investerat drygt en miljard kronor på cykling för att göra det lättare att pendla med cykel och få fler att välja cykeln. Att allt fler väljer cykeln nu är ett kvitto på att det vi gjort har fungerat och att vi måste fortsätta utveckla cykelinfrastrukturen. Jag tycker det är fantastiskt bra, säger han.

"Väljer alltid cykeln"

Flera cyklister vi stoppar vid Skanstull nämner sommarens kaos på gröna linjen som ytterligare en anledning till att de valt cykeln. Men enligt Tobias Johansson på trafikkontoret går det inte att utifrån mätningarna dra några slutsatser om att t-banestrulet lett till att fler valt cykeln.

Viktor Borg, boende i Björkhagen, har valt att ta cykeln hela sommaren.

– Jag har verkligen undvikit gröna linjen hela sommaren. När jag har haft besök har vi gått in till stan. Nu funderar jag på att köpa en riktigt bra cykel så att jag kan fortsätta cykla. På två månader har man ju tjänat in det, säger Viktor och fortsätter:

– Men det är ju synd också såklart. Man vill ju uppmuntra till kollektivtrafiken men det är svårt när det inte fungerar. Det blir lite dubbelt.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Karin Ivarsson väljer alltid cykeln i första hand.

– Jag cyklar till det blir för kallt. Men man kan säga att strulet på gröna linjen motiverat mig extra mycket i sommar.

Kristina, som inte vill medverka med efternamn, bor i Årsta. Även hon föredrar cykeln.

– Det tar 40 minuter för mig att åka kollektivt till mitt jobb. Med cykel tar det en kvart. Nu har jag köpt en elcykel också, ett perfekt alternativ för oss lata.

Hans Tang väljer alltid cykeln framför kollektivtrafiken. Foto: Sacharias Källdén