OTRYGGHET. Tre av tio stockholmare är otrygga om de åker ensamma i kollektivtrafiken på kvällar. Foto: Mostphotos

Rekordmånga ringer SL:s trygghetsnummer

Samtalen till SL:s Trygghetscentral har ökat markant. I år räknar SL med att 40 000 samtal kommer ringas. Och SL hoppas att det fortsätter att öka.

  • Publicerad 17:00, 11 nov 2019

Resenärerna är våra öron och ögon där ute

Varje dag åker 850 000 resenärer med SL. Ungefär 30 procent av uppger att de inte känner sig trygga när de reser ensam på kvällstid, enligt SL:s trygghetsundersökning från 2018. En anledning är att resenärer inte litar på att andra personer i kollektivtrafiken kommer hjälpa till om det skulle behövas.

Litar inte på medresenärer

Närmare nio av tio skulle känna sig tryggare i kollektivtrafiken om de visste att medresenärerna skulle hjälpa till vid en otrygg situation. Samtidigt tycker bara tre av tio att deras medresenärer visar kollektivkurage. Det visar en ny undersökning som SL har gjort genom Novus.

SL avbryter samarbetet med Lugna gatan

Enligt Alpay Aksoy handlar det dock inte om att man alltid måste ingripa fysiskt. Istället kan många otrygga händelser hanteras genom att man ringer till Trygghetscentralen.

– Vi behöver hjälp av resenärer. De är våra öron och ögon där ute. Ju fler som ringer till oss, desto fler otrygga situationer kan vi hantera och förebygga, säger Alpay Aksoy, samordnare på SL:s trygghetscentral.

Stor ökning

Trygghetscentralen har funnits i knappt tolv år. De första åren hanterades cirka 1 500 samtal. Men användandet har ökat markant. I år räknar man med att närmare 40 000 samtal kommer att ringas in. Det behöver dock inte betyda att det blivit stökigare i kollektivtrafiken.

– Om det har skett en ökning av otrygghet går inte att säga. Fler ringer till oss, men det handlar mest om att det är fler som vet om att Trygghetscentralen finns och att de kan höra av sig till oss. Så ökningen av antalet ärenden är naturligt på ett sätt, säger Alpay Aksoy.

Nu kan SL:s vakter avvisa trotsiga rökare med lagligt stöd

FAKTA: SL:s undersökning om kollektivkurage

Skulle du känna dig tryggare i kollektivtrafiken om du visste att dina medresenärer skulle agera om det uppstår en otrygg situation?

Ja 87 %

Nej 3 %

Vet ej 9 %

Har du själv agerat när du sett en medresenär i en utsatt situation?
(Svar bland de 46 procent som varit med om en situation)

Ja, genom att själv ingripa i situationen 53 %

Nej, situationen löstes utan att jag kände att jag behövde agera 26 %

Ja, genom att ringa SL:s trygghetsnummer 12 %

Ja, genom att ringa polis eller ambulans 12 %

Nej, jag vågade inte agera 6 %

Ja, på annat sätt 2 %

Tycker du att människor visar kollektivkurage i SL-trafiken?

Nej 43 %

Ja 29 %

Vet ej 28 %

Undersökningen genomfördes av Novus i oktober 2019 och hade 1031 respondenter i region Stockholm

FAKTA: Trygghetscentralen

SL:s trygghetnummer är 020 120 25 25 (öppet dygnet runt, året runt)

När du ringer numret hamnar du hos en operatör på Trygghetscentralen som har tillgång till polis, SOS, ordningsvakter samt trafikledare i kollektivtrafiken och kan snabbt skicka personal dit det behövs.