ÄLSKAD OCH HATAD. Få har undgått den olovliga pirathamnen i Årstaviken på Södermalm. Foto: Andreas Jennische

Rivningen av pirathamnen kan försenas

Till i sommar skulle den skandalomsusade olovliga båthamnen vid Årstaviken som gäckat staden vara borta, utlovades det. Men nu visar det sig att rivningen kan försenas.

  • Publicerad 20:00, 20 jan 2019

Det var i maj i fjol som staden, efter att i flera år ha gäckats av den ständigt växande "pirathamnen" i Årstaviken, meddelade att man till slut fått till ett avtal som skulle eliminera den olovliga ansamlingen av tjuvankrade båtar – för gott.

– Jag står här nu och betraktar eländet. Jag är oerhört glad att vi kommit överens. Det är dags att vräka ockupanterna och riva piren så snart som möjligt så att Södermalmsborna får tillbaka sin fina strandpromenad som den en gång var, sa dåvarande fastighetslandstingsråd Paul Lindkvist (M), som förhandlat fram uppgörelsen med staden om rivningen.

Enligt avtalet skulle det kunna dröja upp till ett år innan rivningen blev av, men Paul Lindkvist (M), såväl som dåvarande biträdande finansborgarråd Stefan Hansson (S), hoppades att det kunde gå snabbare än så. Men så ser det inte ut att bli – tvärtom.

Kan behöva invänta domstolsbeslut

Staden behöver nämligen ett så kallat miljötillstånd för rivningen, vilket ännu inte finns. Fabian Kjessler, enhetschef på exploateringskontorets markförvaltning, berättar att man anlitat experter som just nu håller på att bedöma om det räcker med att göra en anmälan till länsstyrelsen – eller om en prövning i mark- och miljödomstolen krävs.

– Det beror på storleken på den tilltänkta åtgärden, påverkan på den omgivande miljön samt ett antal andra faktorer. Är det så att tillståndet är beroende av domstolen blir det svårt att hinna till sommaren, då kan tidsplanen förskjutas. Går det enbart via anmälan hos länsstyrelsen blir det en snabbare process, säger Fabian Kjessler.

Årstavikens pirater släpper inte hamnen

31 januari förra året stod en av båtarna i hamnen i våldsam brand. Foto: Andreas Jennische

Lasse Larne, Årstavikens förste och främste pirat, meddelade i somras att han tänkte göra allt i sin makt för att förhindra rivningen. Foto: Ylva Bergman

Förutom att ha rätt tillstånd på plats ska staden också upphandla entreprenörer som ska sköta rivningen. Och så finns det ytterligare ett gissel som kan göra att rivningen drar ut på tiden. Det handlar om det eviga kruxet med att göra sig av med själva båtarna.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Staden har tidigare stått handfallen medan olovliga båtar legat förtöjda i åratal. Detta då man inte kan flytta båtar hur som helst utan att ha fått tag i ägaren. Men så länge borde det inte behöva dröja nu, tror Fabian Kjessler.

– Vi tittar parallellt på både upphandling av entreprenör och hur vi ska avlägsna båtarna i hamnen, de båtar som det bor människor på finns det nu laglig möjlighet att avlägsna snabbare. Ett av de större fartygen finns det också en registrerad ägare på. Det finns dock båtar som vi inte bestämt exakt hur vi ska hantera, säger han och fortsätter:

– Jag hoppas att rivningen kan ske någon gång innan eller under sommaren, men jag kan inte lova något eftersom det är flera faktorer som spelar in.

Eld, knark och sjunkna skepp

Medan staden i flera år kivats om vem som egentligen är ansvarig för att lösa problemet med pirathamnen, har allt fler båtar olovligt anslutit sig och kastat ankar vid den numera ökända oljepiren. Något som stuckit i ögonen på såväl grannskap som de intilliggande båtföreningar som betalar för sina platser. Andra har menat att piraterna i hamnen bör få vara kvar, att de blivit ett självklart inslag på Söder.

Under hösten 2017 hamnade pirathamnen på var mans läppar, då en 37 meter lång pråm plötsligt anslöt sig. Enligt polisen bedrevs narkotikaförsäljning på skandalskeppet, som plötsligt stod i våldsam brand i januari 2018.

Enligt avtalet från maj 2018 tar staden på sig ansvaret för rivningen av hamnen, avhysningen och saneringen. Landstinget kommer att bidra med 3 miljoner kronor, resterande kostnader tillfaller Stockholms stad.

Förutom rivning av själva piren och dess fundament, ska även alla förtöjningsmöjligheter i närheten av piren tas bort – för att undvika att en ny pirathamn växer fram.

LÄS MER:

Knarkskeppets ägare talar ut: "Det känns för jävla sorgligt"

Slarv orsaken till branden i pirathamnen

Våldsam brand i pirathamnen i Årstaviken

Knarkskeppets prislapp förbryllar polisen

Stort tillslag mot knarkbåten i Årstaviken

Nu skrotas båtvraken i Årstaviken

Här sjunker båtvraket på Södermalm

Skandalomsusat knarkskepp tillbaka

Tjuvankrade Lasse välkomnar alla till pirathamnen på Södermalm

Övergivna sjövrak kostar staden miljoner: Här är listan