Idag, måndag kom nya besked gällande förlängningen av Roslagsbanan in till City, som ska projektstarta reda nästa år. Här skriver de politiska topparna på det nya avtalet. Foto: Albin Tingstedt

Roslagsbanan till T-Centralen tidigareläggs

Projektstarten för att förlänga Roslagsbanan in till city, via Odenplan tidigareläggs enligt ett nytt besked idag.

  • Publicerad 11:04, 14 okt 2019

Förlängningen av Roslagsbanan, som ska gå från Universitetet via Odenplan till City, kommer att projektstartas tidigare än planerat.

Resenärerna: Tummen upp för Roslagsbanan till city

Den tidigare planen som klubbades 2018, var att projektet med Roslagsbanan skulle byggstarta mellan år 2026 och ha en byggtid på 11 år.

Men nu kommer beskedet att man vill projektstarta redan nästa år, 2020, meddelades det på en presskonferens med de blågröna trafiktopparna i Region Stockholm tillsammans med topparna i Täby och Vallentuna kommun samt Stockholms stad.

Projektstarten innebär att de som idag jobbar med att bygga ut Roslagsbanan till dubbelspår också får i uppdrag att påbörja det första utredningsarbetet inför tunnelbygget som förlängningen kommer innebära.

Förlängningen till City ska ske genom en tunnel från station Universitetet via Odenplan till T-Centralen. När det tas i bruk ska sedan den befintliga järnvägen mellan Universitetet och Östra station tas bort för att möjliggöra för bostäder.

Men exakt när de första vagnarna kan rulla in till T-Centralen är oklart.

– Tid är pengar och ju tidigare man kommer igång med förarbetena desto tidigare kan en formell byggstart ske och tågen rulla in. Hela syftet är ju att vi vill komma igång med själva bygget tidigare. Förhoppningsvis kan vi vinna flera år, säger Kristoffer Tamsons, (M) regiontrafikråd.

Så många miljarder för att förlänga Roslagsbanan till city

Notan för projektet är beräknad att landa på totalt 7,1 miljarder kronor enligt tidigare uppgifter.

Enligt Kristoffer Tamsons kommer de att omfördela pengar så att det som behövs till förarbetet skjuts till redan nästa år.

Täby kommun åtog sig att bygga 16 200 bostäder och ska stå för 914 miljoner kronor av kostnaden för förlängningen.

Vallentuna kommun åtog sig att bygga 5 650 bostäder och ska stå för 431 miljoner kronor.

Stockholms stad åtog sig att bygga 500 bostäder vid Östra station och ska stå för 300 miljoner kronor.

Positivt mottagande

Staten ska bidra med cirka fyra miljarder kronor och landstinget cirka en miljard.

Kommunerna har även åtagit sig att genomföra ett antal cykelsatsningar som en del i Sverigeförhandlingen.

Lokala politiker i Norrort är glada över tidigareläggandet av byggstarten.

– Genom en förlängning av Roslagsbanan underlättar det för alla våra invånare att få ihop livspusslet, säger Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna kommun.

Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby kommun, instämmer och lyfter folkomröstningen på 80-talet där Täby sa nej till tunnelbana.

– Det här alternativet är mycket bättre för då har vi kvar Roslagsbanan som är tillgänglig och stannar på fler ställen samtidigt som den kommer gå i tunneln via Odenplan till T-centralen så då har vi fått det bästa av allt, säger Erik Andersson.

Uppdraget: Ordna disco utan alkohol och droger

Nyheter Vallentunaungdomarna: "Droger neutraliseras mer och mer" Låg- och mellanstadiedisco – för att ha kul utan alkohol. Nödvändigt, enligt gymnasieungdomarna som driver nystartade Temafest UF. – Vi vill fånga upp de innan det är för sent, så att de inte ska stå...fredag 6/12 17:01

Danderydsbor går samman för att rädda sin isbana

Nyheter Samlar in pengar till Danderydsvallens lilla bana Danderydsbor har reagerat kraftigt på kommunens planer att lägga ner den mindre isbanan vid Danderydsvallen som har använts flitigt av de minsta barnen. En insamling har därför startats för att...fredag 6/12 16:59