Rusning när SL sålde dina borttappade grejer

Idag, onsdag, mellan klockan 11-14 hade SL en öppen butik där borttappade föremål såldes. Intäkterna ska gå till välgörande ändamål. Intresset var stort.

  • Publicerad 11:34, 30 okt 2019

Lost & Sold är namnet på en tillfälliga butiken som bara hade öppet idag, onsdag, klockan 11-14 i mellanplanet på Odenplans station.

Det är första gången som SL anordnar en tillfällig butik och intresset var stort innan öppning.

Kön ringlade lång av förväntasfulla personer som ville försöka fynda bland de cirka 500 varorna, av allt ifrån kläder och skor till husgeråd.

Det utbröt även lite tumult innan öppning där ordningsvakter fick gripa in.

Zarah Lundin och kompisen Tabitha Ljunggren som hoppades köpa tillbaka ett gammalt tappat par handskar var några som stod i kö. Foto: Rósanna Róbertsdóttir

"En fantastisk uppslutning, mer än i mina vildaste fantasier. Det är nästan så man blir orolig ur säkerhetsaspekt att vi inte skapar problem för resenärerna. Syftet är ju att visa upp hållbarhetsarbetet vi gör, det här är en idé kopplat till det. Och att få fler att hitta till hittegodsavdelningen", säger Tomas Eriksson (MP), kollektivtrafikregionråd. Foto: Rósanna Róbertsdóttir

Varje vara kostar 32 kronor, samma pris som en enkelbiljett med reskassa, och alla intäkter skänks till Stockholms stadsmission.

– Vi är här för att det går till välgörenhet. Men så lång kö, så lite oklart om det finns kvar saker när vi kommer in. Visste inte att ett Facebook-inlägg skulle ha sån spridning, säger Zarah Lundin som var på plats tillsammans med kompisen Tabitha Ljunggren som även hoppades köpa tillbaka ett gammalt tappat par handskar.

– Jag tänkte kolla efter musikinstrument och elektronik. Men jag hade inte räknat med så mycket folk, säger Christian Ortego.
 

Intensivt arbete under stort köptryck för ordningsvakten Naher Shamoun. Foto: Rósanna Róbertsdóttir

Johan Böhlin, hållbarhetsstrateg på SL var nöjd. Foto: Rósanna Róbertsdóttir

För ordningsvakterna var det intensivt när köptrycket var stort.

– Det är K A O S, kaos. Att hålla koll på folk som blockerar vägen för andra resenärer och få folk att hålla sig till reglerna, och vänta på sin tur, säger Naher Shamoun.

På SL var de mer än nöjda med uppslutningen.

– Jättekul och inspirerande att folk köar såhär för att komma in, vi har bara gått ut med det här på sociala medier. Det skulle vara kul om det här blir en tradition, att stockholmarnas saker kan komma andra stockholmare till del, säger Johan Böhlin, hållbarhetsstrateg på SL.

Det är bara saker som har legat på SL Hittegodsavdelning i 90 dagar eller längre som säljs på Lost & Sold. Då tillfaller de SL som annars även skänker saker till Stockholms stadsmission.