Höjd hyra. Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd, vill se en höjd hyra för Swedavia och Bromma flygplats. Foto: Sacharias Källdén/Mikael Andersson

S: Höj hyran för Bromma flygplats

Enligt oppositionsrådet Karin Wanngård (S) subventionerar staden Bromma flygplats så pass mycket att hyran endast motsvarar 0,2 promille av vad marken är värd. Nu vill hon se en höjd hyra med 50 miljoner kronor.

  • Publicerad 16:40, 7 okt 2019

I en debattartikel i DN skriver oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S) att statliga Swedavias hyra av marken som Bromma flygplats står på motsvarar 0,2 promille av vad den faktiskt är värd.

Hon menar att summan staden får in från Swedavia, 7 miljoner per år, är ytterst subventionerat, då marken idag enligt henne är värderad till 30 miljarder kronor. Därmed menar hon att en marknadsmässig hyra för flygplatsområdet bli betydligt högre än vad den är i dagsläget.

– Om man räknar samman kvadratmeterhyran för vad Stockholms hamnar hyr, skulle jag vilja se att Swedavias hyra landar på ungefär 57 miljoner kronor om året, säger Karin Wanngård.

"Orimligt att subventionera flyget"

Swedavia har ett hyreskontrakt med Stockholms stad som går ut 2038, men Karin Wanngård menar att det är orimligt att staden subventionerar flyget i den utsträckningen. Därför hoppas hon att den styrande majoriteten ska sätta sig vid förhandlingsbordet.

– Moderaterna uttalar sig om marknadshyror i alla andra sammanhang, men tydligen inte flyget. I den klimatdebatt vi befinner oss i är det orimligt att subventionera flyget. Vi måste hitta en förhandlingsmodell som de facto gör att flygresandet på Bromma flygplats minskar fram tills att avtalet upphör, säger Karin Wanngård.

S vill se ny tunnelbana till Bromma flygplats

Hur kommer det sig att ni lyfter den här frågan nu och inte tidigare?

– Min absoluta målsättning har varit att lägga ner Bromma flygplats, och hade gjort det om jag hade fått möjligheten att fortsätta (som finansborgarråd reds.anm). Om man inte gör det, bör man åtminstone ta betalt i rimlig utsträckning, säger Karin Wanngård.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) menar i sin tur att det inte går att räkna så som Karin Wanngård gjort.

– Marken har bedömts som att det skulle kosta stora summor pengar vid sanering för bostadsändamål och att då göra någon slags beräkning vad marken är värd är inte möjligt. Deras siffror är ju fiktiva, eftersom marken inte värderats utifrån bostadsändamål, säger hon.

Hur ser du på Bromma flygplats framtid?

– Det finns ett avtal till 2038, vad som är viktigt är att Arlandas kapacitet förstärks. Vi vill se till att Stockholm som region har kapacitet för den flygtrafik som staden och regionen behöver, något som vi inom den grönblå majoriteten också är överens om, säger Anna König Jerlmyr.