Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor, och Sara Heelge Vikmång (S), oppositionsråd i Huddinge kommun.

S i regionen vill ha fler tåg till östra Huddinge

Socialdemokraterna i Region Stockholm vill satsa på fler tågavgångar i Skogås och Trångsund. Men skipstop-tågen vill de inte röra.

  • Publicerad 09:23, 9 dec 2019

Protesterna i Skogås och Trångsund har varit starka mot de snabbtåg som susar förbi på väg mot Haninge och Nynäshamn. Både den borgerliga koalitionen och oppositionen i Huddinge kommun vill att systemet slopas.

I rusningstrafik stannar fyra pendeltåg i timmen på stationerna. Det är betydligt färre än till exempel Häggvik norr om stan som har åtta avgångar i timmen. Det trots att Skogås har dubbelt så många påstigande.

Nu vill Socialdemokraterna i Region Stockholm höja turtätheten 2021 till ett tåg var tionde minut och samtidigt behålla snabbtågen.

Plats för fler tåg

– Det finurliga med det här förslaget är att man kan ge samma förstärkning som Skogås- och Trångsundsborna har efterfrågat samtidigt som vi behåller den trafik som är viktig för Nynäshamnsborna, säger Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.

Partiet lutar sig mot en kapacitetsutredning som togs fram inför att Citybanan skulle tas i bruk. Den sa att Citybanan till en början skulle klara 20 tåg i timmen och 24 tåg i timmen 2030. I dag går det endast 16 tåg i timmen. Därmed finns det utrymme för att sätta in fler tågset, menar Jens Sjöström.

– Det är viktigt att sätta press på den moderatstyrda regionmajoriteten att faktiskt våga kräva att Citybanans kapacitet testas. Vi kan inte ha byggt ut Citybanan för mångmiljardbelopp och sen bara utnyttja två tredjedelar av dess kapacitet.

Mer förseningar

Men på Trafikförvaltningen gör man i dag en annan bedömning.

– Vi har lärt oss mer sen vi gjorde den utredningen. Just nu är begränsningarna för Citybanan 16 tåg i timmen, säger Carl Silfverhielm, spårtrafikstrateg på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Det går tekniskt sett att köra fler tåg i timmen. Men det skulle orsaka mer förseningar, menar han.

– Det pågår ett arbete för förbättra signalanläggningen, effektivisera uppehållstiden och minska behovet av tidsmarginaler mellan tågen. När väl det är gjort kan det kanske finnas en möjlighet att köra tätare trafik.

4700. Så många kliver på i Skogås en vanlig vintervardag. Det kan jämföras med Häggvik som har 2 200 påstigande, men dubbelt så många tågavgångar. Foto: Henrik Lindstedt