Kritisk. Sjuksköterskan och fritidspolitikern Erika Wing och flera av hennes kolleger har reagerat på nya S-kampanjen. Foto: Privat

S-kampanj kritiseras av sjuksköterskor

S vänder upp och ner på Nya Karolinska i en ny kampanj. Det har skapat starka reaktioner hos anställda på sjukhuset.

  • Publicerad 13:05, 9 mar 2018

Socialdemokraterna har vänt upp och ner på en bild av Nya Karolinska i sin senaste tunnelbanekampanj – vilket väckt flera starka reaktioner.

Socialdemokraterna försvarar kampanjen.

– Vi tycker kampanjen visar att den politik som förts i Stockholms landsting är upp och ner. Till följd av denna har vi besparingar på akutsjukvården, längre operationsköer och så saknas det 4 000 förlossningsplatser i Stockholm, säger Martin Nilsson, kampanjchef för Socialdemokraterna i Stockholm.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Men flera av Karolinska sjukhuset medarbetare har reagerat stark över bilden. En av dem är Erika Wing som arbetar på Karolinska Sjukhuset och även sitter i Årsta-Enskede-Vantör stadsdelsnämnd för Moderaterna.

– Sjukhuset är inte bara ett hus, sjukhuset är ju det som är inne i huset. När man kritiserar huset så kritiserar man även dem som arbetar där, säger Erika Wing.

Hon menar att de som arbetar på sjukhuset har blivit trötta på att få arbeta i motvind. Och hon tycker att texten i kampanjen "Sveriges dyraste sjukvård. Men ändå inte den bästa. Det är upp och ner" är problematisk.

– Vi bedriver en fantastisk vård på Karolinska idag, vi behöver inte höra att det är upp och ner, vi behöver höra att vi gör något bra, säger hon.

Du är även aktiv inom moderaterna, påverkar inte det din syn?

– Jag uttalar mig inte som moderat utan som sjuksköterska. Det är fler än jag som tycker så här, vi som jobbar här kommer från olika partier, säger hon.

Kritiken har förts vidare

I ett meddelande på Karolinskas intranät kan man läsa att reaktionerna kommit från flera håll och att frågan nu tagits vidare.

"Våra chefer har tagit emot många reaktioner från medarbetare. Från sjukhusets sida har vi, redan i måndags, tagit kontakt med ansvarigt landstingsråd och med kampanjledare för kampanjen"

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

De säger att de nu framfört att flera medarbetare reagerat på kampanjen samt att hanteringen av varumärket inte har varit korrekt.

Men Martin Nilsson, kampanjchefen för Socialdemokraterna i Stockholm, säger att bilden symboliserade att det behövs en ny sjukvårdspolitik och tycker man måste få kritisera hur läget ser ut idag.

– Jag har full förståelse för att man tycker det är jobbigt att se sin arbetsplats i ett jobbigt sammanhang, men det är resultatet av ett projekt som drivits av alliansen i tolv år och det är ett ekonomiskt misslyckande. Projektet kostar 61 miljarder av skattebetalarnas pengar och det är rimligt att det debatteras och att ansvar utkrävs, säger Martin Nilsson (S).

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Foto: Socialdemokraterna i Stockholm