OENSE. Socialdemokraterna och Miljöpartiet är inte överens kring behovet av miljözoner för personbilar efter den senaste rapporten från miljöförvaltningen och trafikkontoret. Foto: Karin Nilsson

S ser ut att stoppa miljözoner för bilar

En ny rapport från staden visar att utsläppen av kväveoxider i innerstan kommer halveras till 2022 bara genom att förbjuda tunga fordon. Beskedet får Socialdemokraterna att ta tydlig ställning mot Miljöpartiet kring att införa miljözoner för personbilar.

  • Publicerad 12:40, 19 jun 2018

Det är Dagens Industri som först skrev om den nya rapporten som gjorts av stadens miljöförvaltning och trafikkontoret. Enligt rapporten kommer alltså utsläppen av kväveoxider halveras till 2022 bara genom att förbjuda tunga fordon i innerstaden.

MP vill förbjuda bensin och diesel på alla mackar i Stockholm

Det förbudet finns redan idag och skulle innebära att stadens utsläppsnivåer hamnar långt under de tillåtna – utan de omdebatterade miljözonerna för personbilar. Rapporten visar också att staden är nära att klara de nationella miljökvalitetsmålet för frisk luft till 2022.

Enligt Socialdemokraterna innebär rapporten att det inte lär bli några miljözoner om de får bestämma.

– Om de här siffrorna stämmer har jag väldigt svårt att se att det blir några miljözoner över huvud taget, säger Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Dagens industri.

– Vi klarar miljökvalitetsnormerna med god marginal och troligtvis också de statliga miljömålen som är väldigt högt satta. Den här rapporten vänder upp och ner på hela frågan, säger han till Di.

Stockholm får införa förbud mot dieselbilar

Men rapporten splittrar majoriteten. Miljöpartiet är de som främst propagerat för att införa miljözoner för personbilar i innerstan, något som stött på hård kritik.

M vill stoppa dieselförbud 2020: "Inte acceptabelt"

Till Dagens Nyheter säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att detta bara är "en första underlagsrapport" och hänvisar till att miljöförvaltningen ska ta fram ytterligare resultat kring hälsoaspekter och luftkvalitet senare i höst. Han står fast vid att miljözoner för personbilar behövs för att klara de nationella miljömålen.

– Vi kommer inte klara målen med bara miljözoner för tung trafik, säger han till DN.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.