Utbyggnad. 2038 går statens avtal med Swedavia ut, och Socialdemokraterna vill se en utbyggnad av tunnelbanan. Foto: Mikael Andersson/Sacharias Källdén

S vill se ny tunnelbana till Bromma flygplats

Socialdemokraterna vill se en ny tunnelbanelinje som passerar Bromma flygplats, och som de menar skulle möjliggöra för stationer i Spånga och Järfälla. Nu är förslaget ute på remiss.

  • Publicerad 12:02, 25 apr 2019

Förslaget, som Socialdemokraterna la som en motion i december förra året, förutsätter att flygplatsen läggs ned efter att avtalet med Swedavia går ut 2038. Samt att området då bebyggs med bostäder.

– Vi vill naturligtvis utveckla Bromma stadsdel för boende, affärsverksamhet och näringsidkare. Då behövs en utbyggnad av Arlanda så att vi kan lägga ned Bromma flygplats, säger oppositionsborgarråd Karin Wanngård (S).

I motionen vill Socialdemokraterna att tunnelbanelinjen från Hässelby strand bryter av vid Vällingby, går genom flygplatsområdet, och sedan in i det gamla tunnelbanenätet vid Alvik. Det skulle även vara möjligt med en station i Spånga.

– Exakta stationsvägar får man kolla vidare på, men jag ser gärna att Järfälla hoppar på idén också, säger Karin Wanngård.

Ute på remiss

Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat stadsdelsnämnder och trafiknämnden. Om det kan klubbas är alltså för tidigt att säga, menar Karin Wanngård.

– Projekttiden är lång, det måste planeras och utredas ordentligt. Det är kostsamt att bygga en tunnelbana, mellan tummen och pekfingret ungefär en miljard per station. Vi hoppas snart få se utredningen kring att kunna lägga ned Bromma flygplats så det här kan bli verklighet, säger hon.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) har avböjt att kommentera till StockholmDirekt, men i en artikel från december i DN, säger hon:

– Det är en oseriös oppositionspolitik Karin Wanngård för. I fyra års tid har hon inte tagit ett enda initiativ i frågan. Detta är ingen politik att ta på allvar.

Förslaget

Socialdemokraterna menar att en nedläggning av Bromma flygplats skulle möjliggöra bostadsbygge för 30 till 35 000 bostäder på flygplatsområdet, men på sikt även 6 000 nya bostäder i Hässelby och 2 000 nya i Beckomberga.

Arlanda bör få en fjärde bana senast 2030, för att avvecklingen av flygplatsen i Bromma ska kunna vara möjligt.