Utrymme för rullstol. De nya vagnarna har gott om utrymme för barnvagnar och rullstolsburna. Foto: SL

Så blir de nya tågen på Roslagsbanan

Nu står det klart hur Roslagsbanans 66 nya tågvagnar kommer att se ut. Det första tåget tas i trafik under våren 2022, men redan nästa höst testas de nya tågen på Roslagsbanan.

  • Publicerad 10:57, 26 nov 2019

I samband med Roslagsbanans utbyggnad köper SL in 66 nya tågvagnar, fördelade på 22 tåg, till Roslagsbanan för att kunna utöka turtätheten och kapaciteten.

Tågen har ny design både inuti och utanpå.

– Det känns jättebra att vi har kommit så långt, och att vi har landat i hur tågen ska se ut när det gäller utrustning och design. Det är en viktig del i reseupplevelsen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

På sikt ska nya tåg ersätta de som rullar i dag, modell X10p. De nya tågen är byggda för att kunna köra 120 kilometer i timmen, jämfört med nuvarande tåg som klarar 80.

– De nya tågen kan accelerera och bromsa snabbare vilket kan minska den totala restiden, även om de inte kommer att gå i maxhastighet så ofta, Roslagsbanan är inte byggd så att det fungerar på så många ställen, säger Kristoffer Tamsons.

Utsidan. Sådana här tåg kommer att susa fram genom landskapet från och med 2022. Foto: SL

Det är 30 år sedan Roslagsbanan fick nya tåg. Fortfarande är det dock ansikte mot ansikte-säten som gäller.

Hade man inte sparat plats och kunnat ha fler sittplatser om sätena vait på rad efter varandra?

– Våra experter har tittat på många saker och försökt göra det så bra som möjligt. Det finns faktorer som att det ska vara bättre benutrymme än i dagens tåg, att det ska finnas plats för barnvagn, rulllator, packning och rullstol, säger Kristoffer Tamsons.

En nyhet är att dörrarna är bredare.

– Det ska gå snabbt att komma av och på tåget, säger Kristoffer Tamsons.

Den nyhet som kanhända kommer att uppskattas mest är eluttag.

– Vi lyfter komforten och gör så att man till exempel kan ladda mobilen.

Tågen kommer att kameraövervakas "live", det vill säga filmen sänds till en trygghetscentral som kan ingripa om något händer.

Det första tåget tas i trafik under våren 2022, men redan nästa höst testas de nya tågen på Roslagsbanan.

Ny stil. Någon kommer kanske att sakna de gamla "hederliga" tågen. Foto: SL

Mer fakta om tågen

Varje tåg består av tre vagnar med en öppen övergång, så man kan gå igenom hela tåget.

Det finns 43 eluttag i varje fordon där passagerare kan ladda sina mobiler.

Passagerarstolar på prioriterade platser (för resenärer som har svårt att stå under färden) har ett gult tyg och är markerade med skyltar. Övriga stolar har ett blått tyg.

Vid det ena dörrparet i varje vagn finns utrymme för rullstolar och barnvagnar, alltså tre utrymmen i varje tåg. Det finns tre fällstolar i varje sådant utrymme att använda om det är ledigt eller om man vill sitta bredvid sin barnvagn eller sitt sällskap i rullstol. Det finns också extra stänger att hålla i för stående i utrymmet.

Tågen är 60 meter långa. Två tåg kan kopplas ihop precis som idag, och i framtiden, när stationerna är anpassade, kan man koppla ihop 3 fordon till 180 m långa tåg.

Tågen är tillverkade av Stadler i Schweiz.

Källa: Region Stockholm

Så mycket ska det kosta att bada i nya Täbybadet

Nyheter Ny upphandling av Norrskogsbadet 2022 kommer Täbys nya badhus att stå klart i Täby park. Så här mycket kommer det att kosta att bada.torsdag 12/12 12:09

Syskonens pepparkakshus sprider glädje på äldreboende

Nyheter "Alla som vill kan baka eller hälsa på ett äldreboende" Brukar du också svära över att pepparkakshuset blir misslyckat år efter år? Det är inget som Elin Sunnert från Danderyd känner igen. Hon bakade ett hus med snickarglädje – som numera ”bor” hos de...torsdag 12/12 12:06