Ettor. Maria Dahl och och Eira Karlfeldt ska börja på estetiska programmet på S:t Eriks gymnasium. Foto: Mikael Andersson

Så hanterar gymnasieskolorna elevernas återkomst

Efter en vår av undervisning på distans fylls nu Stockholms gymnasieskolor med elever igen. När skolstarten skedde förra veckan, var det efter en hel del planering inför hur terminen ska klaras av utan risk för smittospridning.

  • Publicerad 14:34, 28 aug 2020

För eleverna i S:t Eriks gymnasium på Kungsholmen började höstterminen förra veckan. Rektor Madeleine Heiman säger att hon är väldigt glad att få möta eleverna.

– Äntligen så kan de komma hit! Vi klarade distansundervisningen i våras men vi vill ju ha eleverna här. Det är i klassrummen relationer skapas och det är där som vi kan nå höjder, säger hon.

För att det ska vara coronasäkert har skolan satt upp skyltar med påminnelser om att hålla avstånd, lunchtiderna har spritts ut och dagarna har komprimerats för att undvika håltimmar. I klassrummen har bänkarna, som annars brukar stå ihop, separerats.

– Lärarna har möjlighet att undervisa utomhus när det går och vi kommer ständigt att påminna varandra muntligt om att tvätta händerna och hålla avståndet, säger Madeleine Heiman och fortsätter:

– En annan åtgärd är att vi kommer att hålla klassrummen öppna så att eleverna slipper stå och trängas i korridoren före lektionerna.

Så ska SL-trängseln minskas inför skolstart

För ettorna Maria Dahl och Eira Karlfeldt är det första dagen i gymnasiet. De känner varandra genom att de går i samma teatergrupp utanför skolan.

– På teatern hade vi en del distansmöten. Det gick inte så bra, tekniken laggade och folk blev förvirrade när vi skulle dela upp oss i mindre grupper, säger Maria Dahl.

Hon och Eira Karlfeldt är glada att undervisningen kommer att ske på plats i skolan.

– Det handlar mycket om att man får en annan gemenskap i klassen när man ses och så är det enklare att koncentrera sig om man är omgiven av andra som också pluggar, säger Eira Karlfeldt.

– Jag tror det skulle ha varit mycket mer stressande att bara ha distansundervisning, säger Maria Dahl.

Separerade bord. Skolan har utfört en rad åtgärder för att hindra smittspridning, bland annat har de separerat på bänkar som tidigare brukade stå ihop. Foto: Mikael Andersson

Det var för ett par veckor sedan som skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) fattade ett beslut som gör det möjligt för stadens 28 gymnasieskolor att bedriva 20 procent av sin undervisning på distans. Något hon menar också ska ses som en uppmaning till friskolorna. Syftet är att minska trängseln i kollektivtrafiken.

– Beslutet innebär att eleverna kommer att ha en absolut majoritet av lektionerna på plats, samtidigt som alla hjälps åt att minska trängseln genom att exempelvis plugga hemifrån en dag, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Skolborgarråd Isabel Smedberg Palmqvist (L). Foto: Mikael Andersson

Madeleine Heiman, rektor på Sankt Görans Gymnasium. Foto: Mikael Andersson

Ska utvärderas kontinuerligt

Elever som börjar i årskurs ett kommer att prioriteras framför tvåor och treor när det gäller tid i skolan och modellen ska utvärderas kontinuerligt.

– Det är viktigt att vi snabbt följer upp hur det fungerar, i början av september ska en första utvärdering göras. Vi vet att det har varit tufft för många under våren och de som tappat behöver komma ikapp. Men det finns också elever som har gynnats av distansundervisning, till exempel vissa med psykisk ohälsa, och som har klarat ämnen de tidigare inte blivit godkända i, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L).

Gymnasieskolornas rektorer träffas kontinuerligt och utbyter erfarenheter och tips för att minska smittspridningen. Isabel Smedberg-Palmqvist (L) betonar att det nu blir en långsiktighet som gör att lärarna kan planera distansundervisningen.

– Beslutet om att möjliggöra viss distansundervisning kommer vi inte att ändra på från dag till dag. Kanske kommer det att vara såhär hela hösten, säger hon.