SAMMA FRÅGOR. Över hela världen väcker elscootrarna samma typer av frågor när de för första gången lanseras i städer. Foto: StockholmDirekt

Så hanteras elscootrarna i andra städer

Det är inte bara Stockholm som upplever svårigheter med elscootrar. I varje stad som det nya transportmedlet lanseras har det uppstått problem. Nyligen debatterades elscootrnas framtid i Stockholm.

  • Publicerad 11:51, 30 apr 2019

Klart är att i så gott som samtliga städer där elscootrar har lanserat har frågor som osäkerhet i trafiken, parkeringsproblem och otydliga regler dykt upp.

– När en elsparkcykel kommer in i en stad finns det sällan förbud. Det vanligaste är att städer är reaktiva. Man agerar först när elscootrar har lanserats. Men det behövs ett regelverk som definierar vad som gäller, säger Hamza Harrami från företaget WSP som under förra veckan anordnade ett seminarium om elscootrar i Stockholm.

Nu rullas hyrbara elmopeder ut i Stockholm

Städer har hanterat frågan om elscootrar olika.

Barcelona har sagt tvärnej till alla företag som vill lansera sina tjänster där.

Melbourne har infört hårda nedskräpningsböter och kräver elscooterföretag på cirka 30 000 kronor för varje nedskräpat fordon.

I Los Angeles finns det numera markerade ytor där scootrarna måste parkeras för att det inte ska bli böter.

I Paris får förare böter på närmare 1000 kronor om de kör på trottoaren.

I Peking får förare som parkerar fel ett sms.

i Auckland är elscootrar helt förbjudna på grund av trafiksäkerhetsskäl.

Och i Aten skrevs det en regel på att varje elscooterförare måste ha med sig en egen guide, vilket gjorde det i princip omöjligt för elscooterföretag att etablera sig där.

Stockholm kör en betydligt mjukare linje.

– Stadens grundsyn är att vi ser positivt på att nya effektiva mobilitetslösningar etableras. Vi värnar om nya bra saker, men självklart ska de inte ha oönskade effekter på trafiksystemet, säger Mikael Ranhagen, analyschef på Trafikkontoret.

Nyligen lanserade staden ett dokument med förhållningsregler som elscooterföretag ombeds att förhålla sig till. Idag ska ärendet tas upp på trafiknämnden.

– Vi fokuserar nu på frivilliga överenskommelser. Jag tror det gäller att ha lite is i magen och inte agera för snabbt när nya företeelser dyker upp. Det här kan bli riktigt bra, säger Mikael Ranhagen.

Stockholms nya hårda krav på elscootrarna

Caroline Hjelm är marknadsföringschef på Voi, det elscooterföretag som lanserades i Stockholm i september 2018.

Hon håller med om att det finns många frågor som måste lösas, men är övertygad om att elsparkcyklar är här för att stanna.

– Att åka elscooter börjar bli en daglig rutin för många stockholmare. Bara under påsk hade vi 30 000 åkturer i Stockholm. Det finns en extremt stor efterfrågan, säger hon.