FÖRSVINNER? Buss 50 föreslås sluta trafikera Hornsberg från december. Foto: Linda Gren (arkivbild)

Så kan Kungsholmens bussar ändras

Hornsberg tappar buss 50 – och får istället en linje till Söder. Det är en av trafikförändringarna för Kungsholmen som SL skissar på.

  • Publicerad 09:14, 21 apr 2020

Det är kommande förslag på trafikförändringar i december, för trafikåret 2020/2021, som nu valsar omkring för de berörda instanserna att tycka till om innan ett definitivt beslut tas.

I Hornsberg föreslås buss 50 att sluta trafikera Hornsberg, och istället bara gå mellan Lappkärrsberget och Odenplan. Istället ska en ny dragning av linje 74 från Söder ersätta den förlorade bussförbindelsen i Hornsberg och få Moa Martinsons torg som ny vändhållplats.

Även linje 65 föreslås få glesare trafik i rusningen.

Från stadsdelsförvaltningens håll är de positiva till att Hornsbergsområdet får en ny bussförbindelse till Södermalm och röda linjen men är inte lika gillande till att linje 50 försvinner. De betonar vikten av bra förbindelser med Hornsbergsområdet då bland annat stadsdelsförvaltningens kontor ligger där.

L-topp vill se spårvagn

På kommande stadsdelsnämnd är stadsdelens svar tänkt att klubbas igenom. Nämndordföranden Rasmus Jonlund (L) hoppas på gehör från trafikförvaltningen.

– Det är ett kraftigt önskemål som förvaltningen lyfter fram. Det kommer bli ännu fler bostäder i Hornsberg och vi vill ha en stadsdel där det ska vara smidigt för alla att ta sig fram. Det behövs åtminstone bra koppling till Fridhemsplan där man kan ta sig vidare i såna fall, säger han.

Helst hade han velat se en annan lösning.

– Personligen hade jag helst sett att vi hade fått en spårvagn till Hornsberg som det först var tänkt. Det talades om att vi skulle få en stombuss istället men det har vi inte fått, säger Jonlund.

Förvaltningen betonar även vikten av bättre busstrafik till Lilla och Stora Essingen, speciellt med tanke på bostadsplanerna på öarna. ”Bussarna är redan idag överfulla när de lämnar Fridhemsplan respektive Stora Essingen” skriver de i sitt svar.

– Även där kommer det bli en expansion av bostäder. Det måste gå snabbt och smidigt att åtminstone ta sig till Fridhemsplan för vidare färd i stan, men även gärna en direktförbindelse till Södermalm något vi i Liberalerna har drivit, säger han.

Några av förslagen

Linje 1 Stora Essingen – Frihamnen, Linje 75 Ropsten – Cityterminalen: Hållplats Linnégatan dras in.

Linje 3 Karolinska sjukhuset – Södersjukhuset samt Linje 77 Karolinska sjukhuset – Liljeholmen: Hållplats Rödabergsgatan dras in.

Linje 4 Radiohuset – Gullmarsplan: Avlastas av nya linjen 74 på sträckan Södra station-Mariebergsgatan. Kan därmed snabbas på genom att hållplatserna Wollmar Yxkullsgatan, Ansgariegatan och Lignagatan tas bort för linje 4.

Linje 50 Hornsberg – Stora Lappkärrsberget: Kortas till Stora Lappkärrsberget-Odenplan. Sträckan till Hornsberg utgår, där finns redan linjerna 61 och 65 skriver trafikförvaltningen och en förlängning av linje 74 tillkommer till Hornsberg, se nedan.

Linje 54 Reimersholme – Storängsbotten: Förlängs från från Storängsbotten via Gasverket till Hjorthagen och ersätter därigenom linje 55 på denna sträcka.

Linje 65 Fredhäll – Skeppsholmen: Minskad turtäthet, från 15- till 20 minuterstrafik, i rusningen.

Linje 74 Mariatorget – Sickla udde: Föreslås att förlängas efter Södra station med Hornsgatan- Långholmsgatan-Västerbron-Lilla Västerbron-Drottningholmsvägen-Lindhagensgatan och får ny ändhållplats Moa Martinsons torg. Nuvarande ändhållplats Krukmakargatan blir utan busstrafik. Hornsbergsområdet får genom detta förslag en förbindelse med Södermalm och tunnelbanans röda linje och detta kompenserar att linje 50 försvinner därifrån, skriver trafikförvaltningen.

Källa: Trafikförvaltningen
 

Visa merVisa mindre