Snabbare. Restiden för 173:an har kortats, men bussresan går inte så fort som staden och regionen hoppats. Foto: Sacharias Källdén

Så mycket snabbare går Söderorts blå bussar

Söderorts stombussar, buss 172 och 173, går snabbare sen linjerna drogs om. Men 173:an har inte fått upp farten som förväntat – trots att många hållplatser togs bort.

  • Publicerad 16:00, 15 sep 2020

För drygt ett år sen las sträckningen om för busslinje 172, mellan Skarpnäck och Norsborg, och för linje 173, mellan Skarpnäck och Skärholmen. Målet var att kapa restiderna för Söderortsbussarna.

Bland annat har nya busskörfält anlagts på Örbyleden, bussarna har prioriterats vid trafikljus och det har tagits hårdare tag mot felparkerade blockerande bilar. Men framför allt har många hållplatser försvunnit. Buss 172 tappade sex stopp och 173:an hela 14 stycken.

SL:s stombusslinjer i Söderort dras om

Nu har trafikkontoret klockat hur mycket det gjort för restiden.

För buss 172 är tidsvinsten 4,5 minuter på morgonen och dryga 6 minuter på eftermiddagen. Det är nästan i nivå med målet att bussen skulle gå 5–6 minuter snabbare.

Linje 173 ska ses över

Buss 173 har vunnit 4 minuter i båda riktningarna men här hade man hoppats på mer. Runt 8 minuter kortare restid mot Skarpnäck och 6 minuter för resande mot Skärholmen var målet.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) konstaterar att alla minutrar är viktiga för pendlarna men är inte helt nöjd med 173:ans resultat.

– 173 nådde halvvägs utifrån vad som beräknades så där får vi ta en diskussion med regionen om det finns mer att göra. Även om den har fått upp hastigheten hade vi hoppats på mer, säger han.

Var det ändå värt att offra så många hållplatser för den här tidsvinsten?

– Generellt är det alltid jobbigt att ta bort hållplatser, men bedömningen i utvärderingen är ändå att det i det stora hela har varit positivt. Fler kommer fram snabbare och ett mindre antal förlorar på det, säger Daniel Helldén.