Tunnelbanan till Järfälla kommer rulla först 2026, är den senaste prognosen från Region Stockholm. Arkivbilder. Foto: Mikael Andersson/Jannie Flodman

Så påverkar försenade t-banan Järfälla

Tunnelbanan till Barkarby försenas till 2026, och totalt väntas projektet för hela regionens utbyggda tunnelbana bli 9 miljarder kronor dyrare. Hur mycket av den summan som Järfälla ska stå för är för tidigt att säga, enligt Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande.

  • Publicerad 16:43, 14 nov 2019

Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla Foto: Mikael Andersson

2026 – då ska tunnelbanetrafiken rulla i Järfälla, är den senaste prognosen. Detta istället för 2024, som var det senaste budet.

I veckan stod det klart att kostnaderna för tunnelbaneutbyggnaden beräknas kosta nio miljarder mer än beräknat, 32 istället för 23 miljarder kronor.

När Järfälla 2013 gick in Stockholmsförhandlingen, som handlar om nya tunnelbanan (läs mer i faktaruta), åtog de sig att stå för en del av kostnaden. Hur mycket av den utökade kostnaden som Järfälla ska bekosta återstår nu att se.

Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, vill inte spekulera i vad det hela kommer att innebära för kommunens räkning.

– Mitt uppdrag är att stå upp för Järfällaborna och Järfällas ekonomi. Det handlar om att kapa kostnader och att kapa tid. Diskussioner pågår, och kommer att bli mer konkreta i samtal som sker nästa vecka. I de här diskussionerna behöver alla kompromissa och göra avkall på vissa saker, säger hon.

Kommunen har gjort reklam för att tunnelbanan kommer 2024, och boende i området har räknat med tunnelbana då. Vad kan konsekvenserna bli?

– Det är aldrig roligt när projekt blir försenade. Jag kan konstatera att vi har en bra kollektivtrafik i Barkarbystaden i dag, med de självkörande bussarna, och BRT-linjen till Akalla som ska komma igång nästa år, vilket blir en enorm förbättring. Utifrån det har vi en bra kollektivtrafik idag.

Tunnelbanan till Barkarby försenas till 2026

Nya tunnelbanan blir 9 miljarder dyrare

MP: "Öka bostadsbyggandet"

I överenskommelsen Stockholmsförhandlingen åtog sig de deltagande kommunerna också att bygga bostäder. För Järfällas räkning ska 14 000 bostäder byggas till 2032.

Bostäderna ska byggas inom tunnelbanans så kallade influensområde, som Järfälla kommun i somras klubbade igenom att utöka. De 14 000 bostäderna ska därför byggas i Barkarbystaden, Veddesta, Ormbacka samt delar av Barkarby, Viksjö och Jakobsberg.

Miljöpartiet i Järfälla menar att kommunen kommer att behöva betala en del av de ökade kostnaderna för den försenade tunnelbanan. För att kunna finansiera det måste bostadsbyggandet därför öka, menar Mikael Jämtsved, gruppledare för MP i Järfälla.

– Det enda sättet att klara den här kostnaden är att öka bostadsbyggandet igen. Jag tror att man kommer behöva återuppta en del av projekten som Alliansen la ner i våras, säger han.

Men Emma Feldman (M) vill inte uttala sig i bostadsfrågan specifikt.

– Vi och Miljöpartiet tycker olika i den här frågan, så det förvånar mig inte att det är deras förslag. Men jag kommer inte spekulera i hur vi löser det här innan vi vet exakt hur problematiken ser ut, säger hon.

Däremot ser hon inte i nuläget att tunnelbaneförseningen ska påverka andra planerade projekt i krokarna, som till exempel Veddestabron och andra infrastrukturprojekt.

Stockholmsförhandlingen

Det var 2013 som Järfälla kommun, ihop med staten, Region Stockholm (tidigare Stockholms läns landsting), Stockholms stad, Solna stad och Nacka kommun ingick Stockholmsförhandlingen, som handlar om nya tunnelbanan.

Alla parter står för en del av notan. Staten står för drygt hälften, regionen för runt 30 procent och kommunerna knappt 20 procent. Hur uppdelningen av den ökade kostnaden kommer att se ut är inte klart än.

Stockholm Direkt