HJÄLP. "Det är viktigt att ärenden där barn är inblandade får hjälp fort", säger Frida Jonasson som är enhetschef för förebyggarenheten på Botkyrka kommun. Foto: Privat/Mostphotos

Så ska Botkyrka tackla rekordlånga skuldkön

I Botkyrka kommun lever 14,6 procent av barn i familjer med minst en förälder som har skulder hos Kronofogden, men köerna till skuldrådgivningen är rekordlång. Nu tar kommunen krafttag för att klippa kön rejält.

  • Publicerad 09:21, 28 jun 2019

I våras konstaterade Konsumentverket att Botkyrka har rekordlånga köer till sin budget- och skuldrådgivning. Hela 40 veckor får en Botkyrkabo vänta på att få att få rådgivning – den längsta väntetiden hos någon kommun i landet.

Samtidigt är behovet av skuldrådgivning mycket stort i Botkyrka. Under 2018 hade 4,3 procent av personer över 18 år i kommunen skulder hos Kronofogden och nya siffror därifrån visar att 14,6 procent av Botkyrkas barn lever med skuldsatta föräldrar.

– Det är viktigt att ärenden där barn är inblandade får hjälp fort, så att man till exempel undviker vräkning. Men barnfamiljer har inte automatisk förtur i kön, det beror på hur situationen ser ut i sin helhet, säger Frida Jonasson som är enhetschef för förebyggarenheten på kommunens socialtjänst där budget- och skuldrådgivning ingår.

Nu ska kommunen ta krafttag för att få ner köerna till rådgivningen.

– När vi tittar på våra siffror så ser vi att vi har många minuter av rådgivning per skuldsatt invånare. Där ligger vi bra till, men ändå har vi lång kö. Så vi måste se över hur vi kan hitta ett mer hållbart och långsiktigt arbetssätt, så att vi inte riskerar hamna i samma situation med en lång kö igen, säger Frida Jonasson som är enhetschef för förebyggarenheten på kommunens socialtjänst där budget- och skuldrådgivning ingår.

Tre veckors väntetid är målet

Två nya handläggare ska anställas tillfälligt. De jobben ska utannonseras under veckan.

– Utöver att det ska jobba med ärenden och få ner kön kommer det också ger oss utrymme att i lugn och ro fundera på hur vi ska ändra vårt sätt att arbeta, säger Frida Jonasson.

Målet är att väntetiden för att få budget- och skuldrådgivning ska krypa från nuvarande 40 veckor till runt tre veckor, redan till september nästa år.

– När ett ärende kommer in ska man inom en vecka ha fått en handläggare som sedan kan boka in en tid för rådgivning. Max fyra veckor från att ärendet nått oss till att mötet äger rum är en målsättning, säger Frida Jonasson.

Konsumentverket rekommenderar att man inte ska behöva vänta mer än en månad innan man får hjälp med skuldrådgivning, eftersom skulder snabbt kan öka om hjälp inte ges.

Behöver göra reklam

Till skuldrådgivningen i Botkyrka kommer människor ibland redan innan skulderna har hopat sig för att få hjälp att göra en budget. Men i andra fall har de som söker hjälp redan stora skulder hos Kronofogden.

– Vi skulle behöva var ute och göra mer reklam så att folk vet att de kan komma till oss i ett tidigt skede. Vi har inte haft möjlighet att göra det tidigare, men detta är ett mål vi har, säger Frida Jonasson.

Var sjunde barn i Botkyrka har förälder hos Kronofogden

Botkyrka kö för skuldrådgivning längst i landet

Flest skuldsatta barnfamiljer i länet

Botkyrka kommun
Antal barn 0-17 år: 22 394
Antal barn i hushåll med skulder och/eller skuldsanering: 3 280
Andel barn: 14,6%

Antal minuter budget- och skuldrådgivning per invånare och år: 8,8

Veckors väntetid: 40

Stockholms län
Antal barn 0-17 år: 512 471
Antal barn i hushåll med skulder och/eller skuldsanering: 41 849
Andel barn: 8,2%

Källa: Kronofogden och Konsumentverket